




History overshadowed by 
Trivia II

Regional and International Media Coverage 
of the first year of Radovan Karadzic trial 

 

Sarajevo, 2011.



Publisher 
		  BIRN Bosnia and Herzegovina in co-operation with The Konrad Adenauer Foundation, 	
		  Sarajevo, 2011.

		        
Original title 
		  Historija u sjeni senzacije II

Edited by 
		  Erna Mackic and Shiv Kumar Sharma

Editorial team 
		  Faida Rahmanovic and Shiv Kumar Sharma

Media monitoring by 
		  Aida Alic, Merima Husejnovic, Selma Ucanbarlic and Denis Dzidic

Contributors 
		  Anisa Suceska-Vekic, director of BIRN Bosnia and Herzegovina 
					          /coordinator of the publication
		  Nerma Jelacic, spokesperson for The Hague Tribunal/foreword
		  Olga Anna Ambrosewicz, BIRN intern/contributor for monitoring

Lectors 
		  Nadira Koric (BHS) and Shiv Kumar Sharma (English)

Translation 
		  Haris Nezirovic

DTP
		  Lorko Kalas

Quantity
		  1000

-------------------------------------------------
CIP - Katalogizacija u publikaciji
Nacionalna i univerzitetska biblioteka
Bosne i Hercegovine, Sarajevo

316.774:[341.44:929 Karadžić R.

   HISTORY overshadowed by Trivia II : regional 
and international media coverage of the first year
Radovan Karadzic trial / [edited by Erna Mackic  
and Shiv Kumar Sharma ; translation Haris        
Nezirovic]. - Sarajevo : BIRN BiH : Konrad       
Adenauer Foundation, 2011. - 56 str. ; 21 cm

Prijevod djela: Historija u sjeni senzacije II.

ISBN 978-9958-9005-7-0

COBISS.BH-ID 18958086
------------------------------------------------- 



	 CONTENTS 

  5		 Introduction

  7		 The media and the Tribunal

  9		 Editor’s word

11 	 Analysis

13		 Bosnia and Herzegovina
		  13		 Federation of Bosnia and Herzegovina
		  25		 Republika Srpska

33		 The Region (Serbia, Croatia and Montenegro)

41		 The World (USA, Europe and Asia)

51		 Interview with Radovan Karadzic

55		 The Life of Radovan Karadzic





5

FOREWORD:

Given that the arrest of Radovan Karadzic was the most interesting event for 
the media in 2008, one wonders whether his trial before the International 
Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia (ICTY) would continue to draw 
the same levels of attention from the media.

One year into the trial, BIRN Bosnia and Herzegovina has completed an 
analysis on how the media in Bosnia and Herzegovina, the region and the 
world have reported on the proceedings before the ICTY, on what has often 
been called “the trial of the century”. 

By reviewing the articles produced by daily and weekly publications as well 
as news agencies, BIRN Bosnia and Herzegovina found that media interest 
in the trial of the former President of Republika Srpska varied and depended 
on the assessment of what the media considered as interesting or important 
from the events in the courtroom.

The media included in this analysis for the period from October 2009 to Oc-
tober 2010 published some 1,000 articles regarding the Karadzic trial. Media 
in Republika Srpska published half of these articles, therefore this region 
showed the biggest interest in the trial.

The attention of the media mainly focused on questions regarding the indict-
ee’s preparation for the trial, his request to defend himself, as well as about 
his living conditions. In contrast, the testimonies of the victims attracted less 
attention.

According to the analysis, the Republika Srpska media focused more on 
the indictee’s complaints of not having enough time to prepare his defence, 
while the media in the Federation of Bosnia and Herzegovina neglected the 
presumption of innocence, calling him “the butcher from Pale” and “a crimi-
nal” among other things.

Unlike the media in Bosnia and Herzegovina, their counterparts in Ser-
bia, Croatia and Montenegro did not show as much interest in the trial of 
Karadzic, even though they repeatedly announced a possible start to the trial 
or speculated about its delay.

Journalists from the global media eagerly awaited the start of this sensitive 
process. Karadzic’s boycott of the trial over claims that he had insufficient 
time to prepare his defence and the subsequent decision of the Trial Chamber 
to impose a counsel upon him caused numerous discussions in the media.

Partial or biased reporting was observed to a greater or lesser extent in 
many written texts and depended on which region the journalist was from. 
This again demonstrates the national and ideological divisions in society.



6

Because of the importance of this trial in contributing to better understand-
ing and reconciling completely conflicting views of the recent past, objec-
tive reporting should come first because the media are the only connection 
between the trial and the public.

The lack of journalistic professionalism, which prevails both in Bosnia and 
Herzegovina and beyond, serves to create even more divisions in society and 
thus does not contribute to confronting the past. To highlight this problem, 
The Konrad Adenauer Foundation and BIRN Bosnia and Herzegovina decided 
to prepare this overview.

This publication is an important resource for journalists, historians and all 
those who are dealing with human rights and transitional justice. It shows 
how and in what way the journalists who are reporting from the courtroom 
can be subjective in their work because of political influences and social 
prejudices.

Erna Mackic

 



7

The media and the Tribunal

By Nerma Jelacic, Spokesperson of the International Criminal 
Tribunal for the former  Yugoslavia

Almost nineteen years ago, the footage of emaciated, scared and silenced 
detainees standing in the sweltering August heat behind the barbed wire in 
a camp in Trnopolje shocked the world. In the months leading up to and 
following Ed Vulliamy’s and Penny Marshall’s reports from Omarska and 
Trnopolje, other journalists – international and local – documented the wide-
spread and systematic killing, wounding, torture and sexual abuse of civil-
ians that was taking place throughout Croatia and Bosnia and Herzegovina at 
the time. The international community had to act. The establishment of the 
Tribunal, the first international war crimes court since the Nuremberg and 
Tokyo tribunals, was a direct response to those gruesome reports.

Since the establishment of the Tribunal in 1993, its treatment by the media 
war reflective of the polarized approach to the international justice and the 
wars in the former Yugoslavia. This dissected approach is symbolic of the com-
plexities and obstacles societies must overcome when dealing with the past.  

On one side, the media had been a great source of information on and about 
the crimes committed. Many journalists, international and from the former 
Yugoslavia, appeared as witnesses in trials before the Tribunal. At the same 
time, the media became the crucial bridge between the Tribunal and its most 
important audience – the people of the former Yugoslavia. Through reporting 
on its work, the journalists have brought the Tribunal closer to the communi-
ties of the former Yugoslavia and have considerably increased the visibility 
and understanding of its work and the facts established before it. 

However, malicious and irresponsible reporting continues to be present in 
some regional media, albeit to a lesser extent than in the 90s. Such reports 
have a chilling echo of the ethnic divisions and mistrust present during the 
conflict, when political and military leaders used the media to further their 
aims. They feed directly into the nationalistic rhetoric. Such reporting does 
not attack the Tribunal alone, but all efforts to deal with the past, and all 
efforts to secure a viable peace and justice for the future. 

There has been a trend for the media to follow cases before the Tribunal 
selectively. It is often the case that the media in one of the countries of 
the former Yugoslavia only follow those cases in which the accused belong 
to their own nation or ethnicity, while ignoring the cases which address the 
crimes committed over the victims from that country or nation. This is a very 
dangerous approach to journalism, as it paints an inaccurate picture and 



8

gives the citizens an impression of selective justice. For the handful of cases 
that hold the attention of the media across the region, the reports often re-
semble those from a football game: whose side has scored more points on a 
given day? More often than not, in reporting on trials and the accused before 
the Tribunal, the media shun the facts and testimonies from the courtroom 
in favour of the banal and sensationalist speculations about non-case related 
developments. 

It is the responsibility of the Tribunal to ensure its work is accessible and 
transparent, and to provide journalists with the best possible conditions to 
report on the proceedings before it. Few years after its establishment, it 
became obvious to the Tribunal that its work was poorly publicised in the 
region and that some governments were not helping their citizens gain ac-
curate information about the trials going on in The Hague.

This misinformation coupled with the physical remoteness of the Tribunal 
and the fact that it operates in languages and procedural rules foreign to the 
countries of the former Yugoslavia, forced the Tribunal to recognise the fact 
that, whilst its primary goal is to determine the guilt or innocence of individ-
uals charged with war crimes, it also had other roles to play in contributing 
to post conflict resolution and the advancement of peace. The Tribunal took 
a decision to take a step outside of the usual confines of a judicial institu-
tion:  it started to actively explain its own work to the communities it serves 
in the region and also developed its communication activities to make its 
work more transparent and accessible to the media.

Court reporting is particularly labour-intensive and not all media agencies 
in the region have the resources to do so on a regular basis. Proceedings 
are also very complex, far more than national trials, and journalists need 
help in accessing documents and background information that will help them 
understand the Tribunal’s rules and procedures. 

There is however so much the Tribunal can do and ultimately, it is the jour-
nalists’ responsibility, as the main opinion-shapers, to communicate and 
further disseminate the work of the Tribunal to the people across the region 
in a manner that is balanced, accurate and informed. Only then will the work 
of the Tribunal have a true impact in the region.

By holding individuals to account and conducting trials, the Tribunal has not 
only fought perceived and actual impunity from justice and consolidated 
the rule of law across the region, but also established facts on the conflicts. 
Facts are the mightiest weapon against denial and revisionist agendas. They 
contribute to the building of a healthy, stable and peaceful society. 

It is therefore crucial that these facts are disseminated within the affected 
communities of the region so that they can feed into the debates on the 
past. Journalists have the responsibility to ensure that this happens. Only 
then will a healthy debate, and a stable society, thrive. This does not mean 
that the Tribunal is free from or above criticism – the Tribunal should be 
open to public scrutiny, but this should be done in a responsible manner 
rather than in a way that sustains mistrust and hostility between different 
nations.



9

EDITOR’S WORD:

The power of the media to create and destroy

If someone would draw the boundaries showing the views of 
the media in their daily reporting on the Karadzic trial, one 
would get, more or less, a map of an ethnically fragmented 
former Yugoslavia reminiscent of the one drawn by Milosevic, 
Tudjman, Karadzic...

By Faida Rahmanovic, journalist at the Sense agency

“The power of media to create and destroy human values ​​comes with great 
responsibility,” said the judges of the International Criminal Tribunal for 
Rwanda, when in 2003 they sentenced three journalists indicted for geno-
cide, inciting hatred and killing. The punishments were strict: two were sen-
tenced to life imprisonment, and the other to 27 years in prison.

By delving deeper into the past, we find another example of when the media 
were condemned for inciting hatred and intolerance. During the Nurem-
berg trials of Nazis, the editor and publisher of an anti-Semitic tabloid, Der 
Stürmer, was found guilty of inciting hatred against Jews. He was sentenced 
to death by hanging.

Hate speech and warmongering reports in the former Yugoslavia in the 
1990s significantly contributed to stirring up the intolerance that led to the 
worst crimes in Europe since the Second World War. The media abused its 
power to “create and destroy” in the worst possible way. However for this 
brutal crime against the public, nobody, to date, has been punished.

The absence of clear, timely, and importantly, specific condemnation of the 
way the media reported during the wars in former Yugoslavia has left a deep 
mark in the media landscape across the region. Although hate speech in its 
original wartime sense has been substantially eliminated from daily report-
ing, it does unfortunately still persist in the media, in more or less disguised 
forms. The damage that such journalism inflicts to the countries of the for-
mer Yugoslavia is immense.

This analysis of the media coverage of the first year of the Radovan Karadzic 
trial by BIRN journalists is an illustrative example of the extent to which the 
media remains divided in the region. If someone would draw the boundar-
ies showing the views of the media in their daily reporting on the trial of 
Radovan Karadzic, one would get, more or less, a map of an ethnically frag-



10

mented former Yugoslavia reminiscent of the one drawn by Milosevic, Tudj-
man, Karadzic...

Although BIRN’s analysis did not include all the mainstream media in the 
region as well as the regional and global electronic media whose influence 
on public opinion is far stronger, it is nonetheless clear from the findings that 
journalists are generally inclined to the politics of the area in which they live. 

The unnecessary addition of journalistic commentaries in the reports from 
the trial, which, when professionally presented, encourage the reader to 
make certain conclusions.

Commentaries related to the trial, in which reporters are allowed to express 
their personal opinions, lack quality arguments for the claims that they easily 
make. The reader, who does not have the basis to judge what the author is 
saying, often only has one option left: to believe the word of the journalist. 
Instead of serving the public’s needs, the media actually underestimate the 
public. Intimate frustrations that we carry in ourselves are only ours and not 
of anybody else, and the public does not deserve them.

In addition to the inexplicable “irresistible urge” of journalists to give a per-
sonal touch to articles through the presentation of their views, there is also a 
characteristic lack of journalistic interest in the concrete indictments against 
Karadzic as well as the evidence, which has been used to support the allega-
tions in the trial. 

The analysis by BIRN journalists reveals that there was a sharp drop in 
media interest immediately after the start of the trial, the introductory com-
ments in October 2009 and March 2010 and the testimony of the Prosecu-
tion’s first witnesses. Since then, the gallery courtroom and the area around 
the Tribunal seems eerily deserted.

“Ignorance is always ready to admire itself,” wrote French writer Nicolas 
Boileau-Despréaux. The experience of the 1990s teaches us that ignorance is 
an important determinant for intolerance, and an example can be seen in one 
analysed article, which referred to Karadzic as “the indicted war criminal.”  

If we assume that misinforming the public can stoke interethnic hatred, 
intolerance and crime, and I claim that it does so, the fact that the media 
have at their disposal the power to “create and destroy,” means it cannot 
use ignorance as an excuse. 



1111

Analysis





13

BOSNIA AND HERZEGOVINA

Federation of BiH

The shine of the spotlight

In the first year of the trial of Radovan Karadzic, the media in the Federation 
of Bosnia and Herzegovina that are subject of this analysis – the daily news-
papers Dnevni Avaz, Oslobodjenje and Dnevni list; the weekly magazines 
Slobodna Bosna and Dani, wrote about the trial around 250 times between 
October 2009 and October 2010.

With the first concrete announcements of the date of the trial, the media 
began to report more frequently, repeatedly describing it as an “historic pro-
cess”. At a crucial moment when the court in October 2009 debated whether 
to start proceedings or take a ten-month break, The Hague courtroom shone 
strongest under the spotlights of the journalists.

After that, media interest in “the biggest process in The Hague” slowly de-
clined, and witnesses’ testimonies were followed sporadically, depending 
on how “interesting” the witnesses were as assessed by journalists. Many 
witnesses were presented in just a few sentences, so the public could not 
obtain an objective picture about the trial itself and the daily events in the 
courtroom.

The only exception was Oslobodjenje, which in the period from June to Octo-
ber 2010, intensively followed the trial, and published more detailed articles.

Dnevni list showed minimum interest in the trial and according to the press 
clippings collated by BIRN, published a total of four articles over the one 
year period. 

When it comes to the weekly magazines, there were just few articles about 
the trial of Radovan Karadzic, and apart from one comprehensive analysis 
regarding the first year of the trial, the public was not provided with enough 
information about the proceedings.

Dnevni avaz – Karadzic’s “game” with the court

Out of 102 articles written in the first year of the Karadzic trial, Dnevni Avaz 
published the biggest number of articles (19) before the start of the trial, in 
October 2009.



14

Avaz closely followed each of Karadzic’s motions, the announcement that he 
will not appear in court at the beginning of the trial as well as every reaction 
of the Trial Chamber to his claims. During that period, the greatest attention 
was paid to the reactions of the public in Bosnia and Herzegovina regarding 
the conduct of the indictee. Space was also dedicated to speculation on the 
future course of action should the indictee refuse to appear in the courtroom 
and this is where the standpoints of anonymous sources “close to Avaz” 
were published.

Apart from their own reporter who was sent to The Hague Tribunal and 
reported daily about “the atmosphere in and around the Tribunal”, Dnevni 
Avaz tried to convey to readers how the process on the whole is experienced 
in Bosnia and Herzegovina, especially in the homes of victims.

Dnevni avaz devoted an entire page to the beginning of the trial of Radovan 
Karadzic. In addition to interviews with victims, which were entitled “In the 
homes of the butcher’s victims”, ​​an article from Almasa Hadzic, special cor-
respondent from The Hague, took up the largest space.

Although designed as a classic journalistic report from the courtroom, this 
article, in fact its author, goes beyond the scope of objective reporting, and 
conveys personal dissatisfaction with the fact that the trial was postponed to 
the next day after the indictee failed to appear in court.

“Stand up please - said the court’s duty officer, after four judges bowed to 
the ones who were inside, or to be more precise, bent their heads in front of 
the criminal and left the courtroom,” wrote Almasa Hadzic in her article.

The article is followed by comprehensive details from and around the court-
room, criticisms of the Tribunal because Karadzic did not appear, and the ar-
ticle’s headline itself, “The coward did not dare to appear before the judges,” 
is derived from a statement of one of the disillusioned victims.

In ignoring the basic principles of journalism, Dnevni avaz journalists who 
were reporting on the trial did not allow readers to make up their own conclu-
sions about the events but instead told them what they should believe. It is 
a trend which, as shown in this analysis, Avaz are consistent with in all their 
articles, especially those pertaining to Karadzic’s boycott of the trial, in which 
claims that the indictee is playing with the Tribunal were a common feature.

After the Prosecution’s introductory arguments and Dnevni Avaz awarded 
prosecutor Alan Tieger the title of “Person of the day” because he offered 
“compelling evidence against the butcher from Pale,” the reporting turned 
back to speculation about how the process will continue in a variety of sce-
narios such as the continued absence of the indictee, if Karadzic is coerced 
into appearing before the court or if a counsel is imposed upon him. 

The number of articles significantly decreased during this period (only six 
articles were published in November), and were generally the same details 
repeated day after day while the Trial Chamber’s final decision on the issue 
was awaited.

“When the process against indicted war criminal Radovan Karadzic will con-
tinue depends on the decision of the Trial Chamber, which should be made 
by the end of this week,” it was reported on November 5, 2009. 



15

On the same day, the Trial Chamber decided to appoint an ex officio counsel 
to Karadzic and postponed the trial to March 2010 so the lawyer had time to 
acquaint himself with the case.

Two days later in The Week, a political supplement of Dnevni Avaz, Almasa 
Hadzic wrote a review of that decision in an article entitled “Patience for the 
criminal”, citing how Karadzic “again got what he wanted and got another 
four months as a gift”, calling it “a strategy of manipulation of the Tribunal 
and the judges.”

“Radovan Karadzic, a specialist in working with the masses as shown in the 
1990s, again succeeded in imposing his rules on his ‘target group’ - which is 
now the four-member Trial Chamber - by using his right to defend himself, 
and then neither he nor his counsel showed up in the courtroom, forcing 
judges up against the wall and obtaining the result he wanted,” the article 
read. The journalist pointed out that the judges again met the demands of 
the “criminal” and thus “fell into another of his traps.” 

There was little reporting on the trial during the next three months (Decem-
ber 2009, January and February 2010). In that period, Avaz published a 
total of 20 articles that were primarily composed of two to three sentences. 
Under the “Quick and short” section, a brief report was published about the 
requirements that “the butcher of Pale” (as he was called on a daily basis) 
had submitted to the Court.

In that period, Karadzic challenged the legitimacy of The Hague Tribunal. He 
appealed the decision to appoint a counsel and requested a postponement of 
the trial in order to examine the evidence material.

Avaz mostly sourced these articles from the news agencies, and what is 
characteristic is that they were written correctly, if we exclude the headlines 
that almost always began with the words: “the butcher of Pale”. It is also 
noticeable that that in these articles the crimes for which Karadzic is indicted 
were not mentioned, nor were any of the allegations from the indictment.

In March 2010, just before Karadzic’s introductory arguments, Avaz pub-
lished an article entitled, “Another parade for butcher Karadzic”, in which 
journalist Hadzic said that “the world has rarely seen such a manipulator 
with the courtroom”. In addition, the article mentioned basic information 
about the earlier proceedings.

The following day, Hadzic entitled the indictee’s opening statement as “The 
butcher of Pale’s fiddle play”, and the next day featured a photograph of 
Karadzic with the caption, “Lie after lie”. In the supplement The Week, the 
same author published an analysis of Karadzic’s opening words and in reference 
to his defence strategy wrote, “the butcher is again ready to wallow in crime.”

Besides stating that the indictee is “fumbling, lying, insulting,” the journal-
ist, commenting on Karadzic’s introductory arguments, wrote among other 
things that he “vomited the last grams of his criminal rage in front of the 
world’s public.”

At the beginning of the Prosecution’s evidence procedure when the question-
ing of witnesses began, interest in the trial sharply declined. There were no 
interviews with the victims and reactions about how the public in Bosnia and 
Herzegovina perceived the trial.



16

Dnevni avaz reported descriptively about the hearing of the first witnesses 
(victims) in the trial of Karadzic in April 2010, without any quotes from the 
victims, and again used the articles to channel personal views about the in-
dictee, who, “in the absence of arguments was asking silly questions.”

“By examining Zulic, Karadzic came face-to-face with a lot of unpleasant 
findings (...) The second day of the testimony only confirmed the intention 
of the butcher to present the crimes as a result of the defence of the Serb 
people,” Almasa Hadzic wrote in her article.

This was followed by brief reports from the trial which did not mention in 
detail what witnesses said, and these were only published sporadically. For 
example, the testimony of Herbert Okun is mentioned in one article, and 
subsquently it was reported that “Okun’s five-day testimony has ended.”

Reports on Karadzic’s trial were reduced to two to three sentences, and were 
placed in the “Quick and short” column. Here they usually presented just one 
point about which the witness spoke (for example, denying that the mas-
sacre at Markale was staged).

The interest of journalists rose again in July 2010, when Momcilo Mandic, 
the former Minister of Justice in Karadzic’s government, who was tried and 
acquitted by the Court of Bosnia and Herzegovina for crimes committed in 
Sarajevo and Foca, sat on the bench for witnesses.

Dnevni Avaz devoted an entire page to Mandic’s statement from July 8, 
2010, but for the wrong reasons. The fact that at the trial the witness men-
tioned that Hilmo Selimovic is his friend, saw Avaz use this as a pretext to 
criticise one of its longtime rivals.

“Who Momcilo Mandic really is... this is perhaps answered best when one ex-
amines the moment when at the start of cross-examination criminal Karadzic 
carefully greeted him with ‘Good morning, Mr. Minister’ and expressed his 
regret for all he had to suffer while he was in hiding. Mandic smiled and re-
plied with ‘good day, Mr. President’. So now, Hilmo Selimovic, a friend of the 
one who whispers in front of the whole world to one of the world’s greatest 
butchers, wishes to use his media shock workers to morally lecture Bosniaks 
and all the citizens of Bosnia and Herzegovina. It is simply disgusting,” read 
an article by Faruk Vele, which is not marked as comment.  

At the end of Mandic’s testimony, Almasa Hadzic wrote that the witness 
“tried to free Karadzic with lies” and stated that Dnevni Avaz sources from 
the Tribunal claim that it is incomprehensible that the Prosecution called on 
him to testify. The article, which is also not marked as comment, stated the 
following: 

“In order to help to criminal Karadzic, Momcilo Mandic lied convincingly 
and skillfully, as could the man who, while Karadzic was in charge and or-
dering terrible crimes on the territory under the control of his army, was 
one of his most loyal associates and who at the same time maintained 
regular contacts with the Bosniak scum in the Sarajevo authorities...”

After Mandic, Milan Mandilovic gave his testimony and claimed that Serb 
forces fired on Sarajevo. On July 21, 2010, Avaz awarded him with the title 



17

“Person of the day” because he was “a real refreshment after several days of 
bestial lies and the servility of Momcilo Mandic towards ‘his president’”.

By the end of October 2010, Dnevni Avaz was again filled with short articles 
about the trial, brief details about the forthcoming witnesses and announce-
ments of future hearings as well as news about the pleas that the indictee 
sent to the court. As in the previous period, testimonies were treated with 
two to three sentences in which the reports mostly focused on one event.

Ignoring the testimonies

At the beginning of the trial, Dnevni Avaz provided a lot of quality and use-
ful information about the process and what preceded it. The fact that the 
newspaper had its reporter in The Hague, who conveyed the atmosphere of 
the courtroom to the public, added depth to the reports. 

Yet regardless of the extent to which the information was useful, it unfortu-
nately lost its value because the facts were often merged with the personal 
views and remarks of journalists. The attitude prevalent in the articles of 
Avaz was that Karadzic is playing a game with the court and a dose of anger 
towards the accused is noticeable.  

As mentioned earlier in this analysis, the reports in Avaz lacked the wit-
nesses’ “spoken word” from the courtroom, as well as descriptions of a large 
number of events about which they spoke. The articles focused on only one 
aspect of the story, although witnesses testified frequently on a variety of 
events.

There is an obvious lack of continuity in monitoring the trial because tes-
timonies that lasted several days were often mentioned in just one or two 
articles, depending on how much they were deemed of interest to the 
journalist. It is also notable that journalists in the articles often did not use 
allegations from Karadzic’s indictment, and some thirty articles consisted of 
just two or three sentences.

During the analysed period, Karadzic featured five times as the subject of 
“the commentary of the day”, a section in which Dnevni Avaz journalists 
wrote whatever they wanted on the indictee. Although commentary sections 
allow for a certain amount of freedom, Avaz journalists used it to present 
their personal negative attitudes towards Karadzic, and with descriptions 
such as “the indicted war criminal”, they showed ignorance regarding the 
topic they write about.

In the Avaz articles regarding Karadzic, there is a prevalence of hate speech 
and in several instances, the journalist’s personal remarks about the indictee 
were presented. In 102 published articles, Karadzic is referred to 134 times 
as “Pale’s butcher”, “the monster”, “the murderer”, “war criminal”...

Below is an overview of terms that were used to describe Radovan Karadzic 
and their frequency.



18

Oslobodjenje – The scattering rather than sparing of the indictment

During the period covered by the analysis, Oslobodjenje wrote 117 times 
about Radovan Karadzic. Unlike Avaz, in the daily reports of Oslobodjenje 
Karadzic, though not always, is correctly referred to as the “leader of the 
Bosnian Serbs”, “the most famous Hague indictee” or “the former president 
of Republika Srpska”.

Just like Dnevni Avaz, Oslobodjenje published a large number of articles 
(although not the majority of them) in October 2009. In short reports, de-
tails about Karadzic’s pleas and the court’s responses ahead of the trial were 
conveyed.

This period is characterised by statements in which, except for informa-
tion about current events in the process, allegations from the indictment of 
Karadzic were published. Unlike Dnevni Avaz, Oslobodjenje did not have its 
reporter in the courtroom, so along with the articles published on a daily 
basis ahead of the trial, it reported extensive parts of the indictment instead 
of impressions from The Hague. 

After the first day of the trial when Karadzic failed to appear in the court-
room, Gordana Katana wrote a comment stating that the indictee “continues 
to stretch the mind” and calls him a “criminal”. In the supplement of Oslo-
bodjenje called Views, Daniel Omeragic continues in the same tone, stating 
that “the court allowed Karadzic to lead it by the nose”.

In Views, the trial of Karadzic was the theme of the week, so an article of 
three full pages was published about him. In addition to an entire cross-
section of the counts in the indictment described as “The chronicle of evil”, 
there was also a review of everything that had previously happened in the 
process – Karadzic’s arrest and transfer to The Hague, his plea hearing, 
delays to the trial, options for the trial’s continuation, preparation of the de-
fence and so on.



19

Oslobodjenje tried to make up for the absence of its journalist at The Hague 
with other content, so in November 2009, before the continuation of intro-
ductory arguments by The Hague Tribunal, it published a two page-long 
article which reminded readers of previous testimonies before the Tribunal in 
which Karadzic is mentioned.

The text begins with ironic words: “Radovan Karadzic - a war criminal who 
now does not dare to stand before the judges...”, and continues in the 
spirit of free comment, although that is not emphasised. “And how Karadzic’s 
monsters acted ‘in the spirit of the law’, the tombstones at the Memorial 
Centre in Potocari speak best,” writes Oslobodjenje journalist Samir Karic.

Oslobodjenje then wrote about the continuation of the Prosecution’s intro-
ductory arguments, on how the trial was adjourned to 1 March 2010 and 
also that the court will appoint a lawyer for Karadzic.

Between December 2009 and until the presentation of the indictee’s intro-
ductory arguments on March 1, 2010, Oslobodjenje published a number of 
short texts in which the public was informed about the different demands of 
the indictee and the subsequent decisions of the Trial Chamber.

Oslobodjenje conveyed Karadzic’s introductory arguments in an objective 
and neutral tone. The basic lines of Karadzic’s introductory statement were 
illustrated by quotes from the indictee. In addition, the article provided infor-
mation on the indictment as well as basic information about the trial.

Below this text was the reaction of the “Young Muslims” Association to 
“Karadzic’s charges that they are responsible for the war in Bosnia”. In their 
reaction, the association described Karadzic as “the butcher of Pale”. “Every 
citizen of Bosnia and Herzegovina, and so the Serbs, know very well who 
started the war: it was the SDS with Karadzic at the helm, and with mentors 
and logisticians from Serbia, i.e. from the Serbian political, military, intel-
lectual and religious milieu”, the statement, which was not published in other 
media, read.

Oslobodjenje poorly registered the testimony of the first witness, Ahmed Zulic, 
where the main events that the witness survived were paraphrased with just 
one short quote. Additionally the arguments of Karadzic’s Defence and the in-
dictee’s announcement that he will question witnesses for hours were conveyed.

In the supplement Views, in which Karadzic’s trial is marked as the event of 
the week, an unsigned article was published. It commented on the beginning 
of the presentation of evidence and the manner in which the indictee exam-
ined the first witnesses. The anonymous author sarcastically noted that “one 
does not even need a little stint in the first semester of law school to prove 
the crimes for which Karadzic is indicted.”

In the following period, Oslobodjenje continuously reported on the trial, pro-
viding details about the witnesses’ testimonies and also the remarks that the 
indictee presented during cross-examination. Hence it can be said that the 
coverage was informative and well-balanced. 

However, in one of these texts, Oslobodjenje published a tendentious head-
line entitled, “Karadzic did not deny ethnic cleansing”, although, as was 
explained in the text, it was only a witness that had answered “no” to the 



20

prosecutor’s question over whether any of the Bosnian Serbs said that the 
reports of ethnic cleansing were false. The headline suggests that Karadzic 
admitted that there was ethnic cleansing, which is not true. The witness 
spoke of “the representatives of Bosnian Serbs”, which does not necessarily 
mean that Karadzic was among them. If the witness had mentioned Karadzic 
in this context, the journalist would have been right to emphasise it.

Although Oslobodjenje journalists tried to follow the Karadzic trial on a regu-
lar basis, as the process progressed, their attention declined. Therefore in 
their reports they only occasionally “throw” in the middle of witness state-
ments whose testimonies lasted for several days. 

In May 2010, the daily published an agency article beginning with the quote 
of one witness, after which only his last name is given. The article conveyed 
the cross-examination of the witness without any details on when the direct 
examination began and what the witness in that part of the testimony said.

Although reports from the trial in most cases were objective, Oslobodjenje 
journalists at one point could not resist the temptation to present their per-
sonal views about Karadzic and comment on his conduct in the courtroom. 

Conveying the testimony of the former head of The European Monitoring 
Mission, who spoke about Ramiz Delalic Celo, journalist Jasna Fetahovic 
stated that the witness claimed he did not know that Delalic was Assistant 
Commander of the Ninth Mountain Brigade in Sarajevo, and adds in paren-
theses: “Which Delalic was not, Delalic was in the Third Mountain Brigade, 
only later in the Ninth Motorised Brigade but the facts are not important for 
Karadzic anyway; author’s comment.”

Besides this sarcastic remark, the rest of the article was objective and fo-
cused on what happened in the courtroom.

In the middle of the year, Oslobodjenje began to follow the Karadzic trial 
more intensively, and from June to October 2010 it published a total of 62 
texts (Dnevni Avaz in that period published nearly 35 articles). During this 
period, articles in Oslobodjenje included numerous details from the testimo-
nies of witnesses and give a picture of what they said at the trial.

Unlike many other media in Bosnia and Herzegovina, Oslobodjenje did not 
sensationalise Momcilo Mandic’s testimony, and even the fact that Karadzic 
called him “Mr. Minister” while the witness called him “Mr. President” (which 
was condemned by many) was barely mentioned. 

“Mandic repeated yesterday that he was accused of helping to hide Radovan 
Karadzic, and during his testimony, he called him Mr. President,” it read in 
one of the articles.

The main objection to reporting of Oslobodjenje is that if we exclude the ar-
ticles from the beginning of the trial, the majority of the other reports do not 
contain allegations from the indictment. Thus in announcing the continuation of 
the trial after the summer break, Oslobodjenje, in an article sourced from the 
news agency SRNA, stated that “the trial is scheduled for Tuesday, Wednesday, 
Thursday and Friday” but did not mention for what Karadzic is indicted.

In an article entitled, “Shells from Nedzarici killed the tobagganing children”, 
it is not highlighted that during the war, Nedzarici was under the control of 



21

the Army of Republika Srpska nor that this is one of the incidents for which 
Karadzic is indicted.

Oslobodjenje made a huge error by publishing a photograph of a protected 
witness. Dragan Miokovic, whose name was known to public, gave his tes-
timony on October 30, 2010 but during the proceedings his face was pro-
tected (blurred images appeared on the monitor). Oslobodjenje, however, 
published a photograph of him along with an article about his testimony.

During the first year of the trial, Oslobodjenje had a reporter who wrote 
about trial of Radovan Karadzic but on several occasions it took reports from 
other sources, particularly SRNA or BIRN.

These articles generally discussed what the witnesses said regarding the 
Serb responsibility for the crimes in Sarajevo but Karadzic’s defensive at-
titude during the cross-examination was equally conveyed. This is evident 
from the titles of the articles:

“The shelling of Markale was fired from the Serb positions”

“The corpses in Markale were puppets”

“Serb forces sporadically shelled Sarajevo”

“Karadzic: The Army of Bosnia and Herzegovina shelled Sarajevo”

“The truth about the siege of Sarajevo”

“Karadzic: We did not block Sarajevo!”

“All the shells were fired from Serb positions”

“Karadzic: The Muslims are shooting their civilians”

“The Serb army randomly shelled residential buildings”

“The Army of Republika Srpska did not shoot at civilians”

Several major themes regarding the Karadzic trial prevailed in the articles of 
Oslobodjenje, such as the two massacres at Sarajevo’s Markale market, the 
indictee’s claim that the crimes were staged or that Bosniaks “were shooting 
at themselves”, stories of other shelling and sniping incidents in Sarajevo as 
well as about the suffering of Serbs in the city. 

The main impression is that to a large extent, Oslobodjenje was balanced in 
its reporting, presenting the main charges in the indictment and giving space 
to the testimonies of the witnesses, but also to the indictee. 

Hate speech was not registered in Oslobodjenje, and except for a few sar-
castic comments in the news and the prejudice of guilt in a couple of texts 
through the use of the term “criminal” instead of “indictee”, the reporting 
was mostly fair and impartial.

Dnevni list – Four articles for one year

Out of all the analysed media, Dnevni list devoted the least attention to the 
trial of Radovan Karadzic. According to the resources available to BIRN, only 
four texts were published during the first year of the trial.



22

Dnevni list followed the beginning of the trial on October 27, 2009 and 
had its reporter at The Hague, who conveyed the impressions from the 
courtroom and protests by the victims over delays to the trial because of 
Karadzic’s boycott.

The text was written in an objective and fair manner. However it provided 
little information given that their reporter was in The Hague. Dnevni list, 
among others, wrote about Karadzic’s request to delay the trial, specifying 
the attitude of the Trial Chamber and the Prosecutor’s Office regarding this, 
and included brief statements from a victim and a comment from a lawyer. 
The charges for which Karadzic is indicted were not specified.

The next day, Dnevni list wrote about the beginning of the Prosecution’s in-
troductory arguments and the fact that the indictee did not appear in court. 
Although the author presented the current situation in a very clear way and 
explained the reasons why Karadzic refused to appear at the trial, the article 
gave few details about the prosecutor’s opening statement. It was sum-
marised that the Prosecution pointed out that they will prove that Karadzic 
was responsible for the crimes and genocide in Bosnia and Herzegovina.

Dnevni list also wrote about the status conference held on November 4, 
2009. In this report, the daily discussed the future course of the trial togeth-
er with the indictee’s remarks that he is not ready for the trial. Also included 
were the options considered by the Prosecution in continuing the trial.

In March 2010, an article about the first part of Radovan Karadzic’s intro-
ductory arguments was published. Although Dnevni list no longer had its 
reporter in The Hague, the article satisfied the basic principles of journalism, 
and even details from the indictment were mentioned.

Slobodna Bosna- Proving Karadzic’s liability

Weekly magazine Slobodna Bosna published 16 articles during the first year 
of Radovan Karadzic’s trial. In the issue dated October 15, 2009, on the eve 
of trial, an analysis on when the trial would start, its expectations and the 
strategy of the Defence was published. 

In the article, “The senseless strategy of the war criminal”, Slobodna Bosna 
wrote about the introductory remarks of the indictment, in which the indictee 
failed to appear, and detailed the basic case of the Prosecution as well as the 
situation in the former Yugoslavia and Bosnia and Herzegovina in the 1990s. 

Before the start of the evidence procedure, Slobodna Bosna published ar-
ticles on war crimes in certain areas of Bosnia and Herzegovina. In an article 
about crimes in the Drina valley, Muhamed Pargan examined previous court 
verdicts, guilty pleas in The Hague, statements of survivors and Karadzic’s 
speeches, to conclude that in this part of Bosnia and Herzegovina horrible 
crimes “under the command of Radovan Karadzic, in a well-organised cam-
paign by local butchers“ were committed. As the author points out, these 
events “de facto erase any possibility that certain actions of the Republika 
Srpska leadership occurred by chance.”

By “judging“ Karadzic in this way, the journalist failed to acknowledge that 
readers - on the basis of the facts on the crimes committed, the earlier sec-
ond instance verdicts of the Tribunal and on understanding the context of 



23

the position that the indictee held at that time – can make their own conclu-
sions about the role of former President of Republika Srpska and the Com-
mander of the Army of Republika Srpska in these crimes.

Slobodna Bosna then wrote about the war diaries of Ratko Mladic, which The 
Hague Tribunal’s Office of the Prosecutor proposed as evidence at Karadzic’s 
trial. Abstracts of the diary were published in installments under the title, 
“Mladic’s diaries at a glance.”

Ratko Mladic’s war diaries were found during a police search of his home in 
Belgrade and it consists of 3,500 pages in 18 notebooks.

Mladic’s diaries contain notes from a number of meetings he held during the 
war with various officials. A large number of the entries are related to meet-
ings which were also attended by Karadzic, and uncover, what Slobodna 
Bosna described as “hostility” between the two.

In October 2010, Slobodna Bosna published an analysis entitled, “The an-
niversary of the trial of Radovan Karadzic” in which journalist Nidzara Ah-
metasevic summarised the trial to date, the evidence of The Hague Prosecu-
tion and the strategy of the Defence. This article provided a quality over-
view of what happened in the first year of the trial and information about 
the essence of the witnesses’ testimonies was provided. It also pointed to 
Karadzic’s attitude towards “the Prosecution’s favourite witnesses” and the 
manner in which he tried to discredit them. Details regarding changes to the 
indictment were also explained as well as the witnesses scheduled for the 
forthcoming period.

In the first year of the trial, Slobodna Bosna published a solid number of 
articles on Karadzic, but in general they were not directly committed to the 
trial in terms of their coverage of the proceedings.

Slobodna Bosna mainly wrote about the trial of Karadzic through articles on 
crimes that occurred in Bosnia and Herzegovina and an analysis of the Tribu-
nal’s previous “failures in key cases”. It finally focused on Ratko Mladic’s war 
diaries and Karadzic’s statements about the war in Bosnia and Herzegovina 
as well his intercepted conversations.

Among other texts in Slobodna Bosna, they also published a review of the 
Al Jazeera documentary called “The Secret Life of Radovan Karadzic” (the 
review article was entitled, “A frame for the picture of a war criminal”, in 
which reporter Aida Ridjanovic called Karadzic “one of the greatest butchers 
of the 20th century”).

Given that the themes which Slobodna Bosna discussed in its articles in 
general are related to points from Radovan Karadzic’s indictment - and con-
sidering that the topic of BIRN’s analysis is reporting about the process itself 
– the impression is that sufficient information from the courtroom was not 
provided, especially in terms of the testimonies and arguments of the parties 
about the crimes that were discussed in the previous course of the trial. 

The exception was the analysis of the first year of the trial which sum-
marised all the previous developments and offered a quality overview of the 
proceedings thus far. It should be added that Karadzic was often mentioned 
in the column of editor Senad Avdic who, when writing about the current 
situation in Bosnia and Herzegovina, often reflected on what happened in 
The Hague courtroom that week.



24

Dani – Seven short articles

The weekly magazine Dani, according to press clippings gathered by BIRN 
between October 2009 and October 2010, published seven articles on the 
trial of Radovan Karadzic but neither exceeded one page in length.

Apart from reporting the shortening of the indictment and perspectives 
about when the trial could end, Dani articles were generally more inclined 
to commentaries. Writing about the Office of the Prosecutor’s introductory 
arguments, journalist Dzenana Karup Krusko alleged that in the proceedings 
“it certainly should be expected that Karadzic would try anything”.

“The fact is that the judges in this case are inexperienced and they lack 
practice, so they are the weakest link in the process...,” the journalist wrote. 
In March 2010, the same journalist wrote about the indictee’s introductory 
arguments but this time without personal comments.

In the week he presented his introductory arguments, Karadzic was “The 
personality in focus” in Dani. In that article, written by Ivan Lovrenovic, he 
assessed that the concept of Karadzic’s defence is “unsophisticated, blatantly 
cynical and simple: deny everything.”

Lovrenovic wrote about how the indictee initially said that he will not only 
defend himself but “the Serb people” too, at which point Lovrenovic claimed 
that, “all the misery of one truly vulgar, egomaniacal person with the morals 
of a cowardly nature” are reflected.

The last article analysed in this period was entitled “What are the authorities 
of Bosnia and Herzegovina hiding from The Hague Tribunal?” In that article, 
Dzenana Karup Krusko wrote about Karadzic’s requirements that he should 
be provided with documents that prove that certain countries supplied Mus-
lims with weapons in the war, and thus violated the embargo.

The journalist also wrote about the status conference on that issue, where 
the representatives of Bosnia and Herzegovina failed to appear but instead 
sent a “confidential report to the court”. “Why does Bosnia and Herzegovina 
hide the evidence if it exists? Because of the weapons that the Army of Bos-
nia and Herzegovina possessed? Does the government of Bosnia and Her-
zegovina think that employees of the Tribunal did not know that the Army 
of Bosnia and Herzegovina had weapons or do they think that perhaps they 
fought with marbles?,” the journalist asked in the article. 

The reporting of Dani about the trial of Karadzic in the period of this analysis 
could not give a picture about the course of the proceedings, the evidence 
presented by the Prosecution and the arguments of the Defence. A small 
number of texts, which also happened to be very short (compared to Slo-
bodna Bosna which did not spare any space), does not provide sufficient 
grounds for any other conclusion at the end of this analysis.



25

REPUBLIKA SRPSKA

An interest in the trial

The mystery behind the hiding of Radovan Karadzic, the complexity of the 
proceedings against him in The Hague and the fact that he was a former 
President, were the factors that the world and domestic media paid special 
attention to this trial.

The largest amount of interest was shown by media in Bosnia and Herze-
govina but most of all in Republika Srpska, where around 500 articles were 
published in the period from October 2009 to October 2010. 

More than half of the reports were published by the SRNA news agency, 
which was the only agency to have its reporter based at the Tribunal. This 
agency’s reports formed the majority of articles published in daily papers 
such as Glas Srpske and Nezavisne novine.

Daily newspapers mostly made some modifications to the reports of differ-
ent agencies, including those from SRNA, and published them in an adapted 
format. Modifications were often in regard to length of the reports therefore 
the original reports by the agencies were shortened.

In the first year of the trial, Glas Srpske published around 150 articles and 
Nezavisne novine published less than 70. Based on the press clippings, the 
smallest number of articles were published in the weekly magazine Novi Re-
porter, which put out only three.

In June 2010, Nezavisne novine published not even one article, and in Au-
gust and October of the same year it published one article per month. During 
the same period, SRNA published 91 reports.

The attention of the Republika Srpska media in this process obviously varied, 
and the number of published articles fluctuated from month to month, de-
pending on their assessment of which events were interesting enough for the 
wider public.

The most articles were published in October 2009 when Karadzic’s trial be-
gan. This period was the most productive for daily newspapers Glas Srpske 
and Nezavisne novine, which published 24 and 17 articles, respectively.

The interest of the daily newspapers in the main hearings, the most impor-
tant part of the trial when witnesses delivered their testimonies and evidence 
was given, was detailed only to a certain degree and the number of articles 
was notably smaller.

The reports on the Prosecution witnesses’ testimonies often lacked informa-
tion and details of the criminal acts the indictee is accused of.



26

Furthermore a certain number of articles were biased, containing only parts 
of the testimonies, which supported Karadzic’s statements. Such an ap-
proach did not provide readers with enough information, nor with an objec-
tive representation of this process.

Regardless of the large number of articles that failed to fulfill basic journal-
istic rules, there were a certain number of adequately written articles. Those 
reports were mostly in regard to different motions made by indictee dur-
ing the first year of the trial, and were mostly produced by the SRNA news 
agency.

Beginning of the proceedings

During October 2009, at the very beginning of the trial, the Republika Srp-
ska media examined in this analysis, published 55 articles, mostly dedicated 
to Karadzic’s motion to postpone the trial, the appointment of a backup de-
fence attorney and the Prosecution’s introductory arguments.

In order to give special attention to Karadzic’s motions and the subsequent 
decisions of the Trial Chamber, SRNA published several articles during this 
period, which focused on the members of Karadzic’s legal team and the dif-
ferent issues concerning the trial.

Just a few days before the trial, Goran Petronijevic, a member of Karadzic’s 
defence legal team, spoke about Karadzic’s intention not to attend the 
hearing where the Prosecution would make its introductory arguments. He 
also claimed that there was a possibility for the Trial Chamber to appoint a 
backup defence attorney “against the will of indictee.”

Petronijevic then said that the Defence was asking for a delay to the trial in 
order to better prepare for the process, and the appointment of a backup de-
fence attorney would be of great assistance. “Therefore it would take at least 
two years to study the documents, and we are asking only for a delay of ten 
months. So what is the problem - it seems that they have bad intentions and 
time is not an issue,” Petronijevic told SRNA.

Aside from Petronijevic’s opinion, this report failed to provide the opinions 
of the Prosecution or the Trial Chamber on the issues Petronijevic discussed. 
The same article also offered information on a number of criminal acts the 
indictee is accused of and comprehensive evidence documents, only then 
to point out the difficult position the Defence is in. This approach does not 
provide readers with a complete and objective representation of the process.

Nezavisne novine adopted a similar style in the article “Karadzic faces trial 
today”, published on 26 October 2009, which emphasised that there was 
“not enough time for the defence.” 

Not one article offered details of the Trial Chamber’s decision and the position 
of the Prosecution so that the readers could obtain an objective account of 
why Karadzic is complaining about the lack of time or whether this is justified.

In the same period, Novi Reporter published a lengthy article entitled, “The 
strongest card for the extension of Tribunal operations”, by journalist Slo-
bodan Durmanovic, where under two separate subheadings: “Intentions of 



27

the Prosecution” and “Intentions of the Defence” he wrote on the alleged 
arguments of both the Prosecution and the Defence.

“… On the other hand, the Prosecution will have to make a great deal of ef-
fort to persuade the Trial Council that the alleged genocide in fact took place 
in Bratunac, Brcko, Foca, Kljuc, Kotor Varos, Prijedor, Sanski Most, Visegrad, 
Vlasenica and Zvornik. Such a conclusion the Prosecution have made from 
their own statement that between March 31 and the end of 1992, in the 
aforementioned municipalities, there was ‘a campaign of the persecution of 
Muslims and/or Bosnian Croats’ with a goal to allegedly ‘destroy a significant 
part’ of these nations,” the article reported.

The article further adds: “the Prosecution literally claims that in the afore-
mentioned municipalities ‘the intention for these groups to be partially 
destroyed has been expressed at its extreme’, which means that leading 
people from the Prosecution, Alan Tieger and Hildegard Erc-Reclaf, are 
convinced that they can resolve this issue, even though the representatives 
from Bosnia and Herzegovina failed to do so in the dispute with Serbia.”

In 1993, Bosnia and Herzegovina filed a lawsuit before International Court of 
Justice against the Federal Republic of Yugoslavia, then consisting of Serbia 
and Montenegro, for genocide. The International Court of Justice delivered 
a verdict on February 26, 2007, which acquitted Serbia of any charges for 
genocide but declared that Belgrade was responsible for failing to prevent 
the genocide in Srebrenica as well as failing to punish or extradite persons 
responsible of such crimes to the Tribunal.

In this article, Durmanovic announced the beginning of the trial, and also 
published his own views on certain crimes. It is important to note that the 
role of the journalist is not to be biased when reporting, especially on the 
court’s hearings, and in this report, this was not the case.

However most of the attention of the media was paid to the Prosecution’s in-
troductory arguments. Daily newspapers Glas Srpske and Nezavisne novine 
closely monitored this part of the process and published articles on a daily 
basis. The reports were almost similar - they offered partial information on 
the basic charges in the indictment and the crimes Karadzic is accused of.  

On October 28, 2010 Nezavisne novine published an article entitled, 
“Karadzic trial begins without him” in which journalist Dejan Sajinovic men-
tioned only parts of the Prosecution’s introductory arguments, and one part 
of the text was dedicated to events taking place outside of the courtroom.

“The building of the Tribunal is ‘occupied’ by vehicles of the correspondents, 
satellite television and radio equipment, and the courtroom hall and the gal-
lery of the main courtroom are filled with more than a hundred reporters 
from all over the world.”

Even though Sajinovic was trying to paint a picture of the immense media 
interest for his readers, this was, however, unnecessary in this particular 
article. The readers were provided with details that do not concern the sub-
stance of the trial rather than information on a process, which many have 
awaited for years.

Based on press clippings obtained by BIRN, SRNA’s reporting focused on the 
fact that Karadzic did not appear before the court and on the problems the 



28

Defence were facing, which was illustrated by quotes from different legal 
experts.

For example, Predrag Radulovic, an attorney from Banja Luka told SRNA 
that, “the Tribunal failed to correctly act towards Karadzic” since they did 
not give him additional time to study the indictment, while Petronijevic said: 
“The Prosecution has manipulated the Court Council.”

“The goal of the Prosecution was a manipulation to lead the Court Council 
to force the Defence team into the courtroom unprepared and win the first 
round against Karadzic. This is like someone in a match having a sword and 
the other person being blindfolded,” said Petronijevic in the report from Oc-
tober 27, 2009.

All of SRNA’s articles emphasised that “Karadzic failed to appear in the 
courtroom because he had no time to prepare,” but there were no arguments 
for such statements. From the agency’s reports, readers could not conclude 
whether the Prosecution made its introductory arguments or what the Pros-
ecution intended to prove during the trial, since these details were not men-
tioned at all. If there were no other media reporting from this hearing the 
public would not be able to conclude whether the trial had even begun.

Such an approach to reporting on the trial leaves room for manipulation 
and suggests that the agency has already adopted a position on the process 
itself, since it failed to offer details of the Prosecution’s introductory argu-
ments. 

On the other hand, the media did write about Karadzic’s introductory argu-
ments made on March 1 and 2, 2010, in detail.

Glas Srpske published two lengthy articles fully dedicated to the indictee’s 
introductory arguments and offered a summary of the crimes Karadzic is 
accused of, while Nezavisne novine followed up only the first day of his intro-
ductory arguments.

The most attention to the introductory arguments was paid by SRNA, which 
published four lengthy articles, although points from the indictment were 
only briefly mentioned in one report.

How the Republika Srpska media reported the introductory arguments of 
both the Prosecution and the Defence could be gauged by comparing the 
headlines.

The articles published in dailies regarding the Prosecution’s introductory ar-
guments at the end of October 2009 featured headlines such as: “The trial 
begins without Radovan Karadzic”, “The trial has begun without Radovan 
Karadzic”, “Radovan Karadzic failed to appear at the beginning of the trial” 
and “The trial of Radovan Karadzic has begun without him.”

The only conclusion that readers could make was that the trial had begun 
without the indictee who failed to appear in the courtroom but readers did 
not have the opportunity to comprehend what the Prosecution is trying to 
prove during the process.

Karadzic’s introductory arguments were, however, announced in a different 
tone in the headlines of the daily newspapers. “The aim of the Serbs in Bos-



29

nia and Herzegovina was to preserve Yugoslavia”, “The Serbs were defend-
ing their territories”, and “Karadzic: The Serb question was just and sacred” 
were some of the headlines which emphasised the position of the indictee 
on the causes of the war and why the roles of some of the participants were 
“justifiable”.

When the media coverage of the introductory arguments of both sides in 
the proceedings are examined, the Republika Srpska media were leaning 
towards the indictee because the articles from October 2009 “neglected” the 
crimes he was accused of, but in the reports published in March 2010, these 
crimes were briefly referred to.

The articles on the Prosecution’s introductory arguments mainly focused on 
the difficult position of the indictee who “did not have enough time to pre-
pare the defence” while in articles about Karadzic’s introductory arguments, 
the position of the indictee is clearly stated.

“Obstructing the defence”

In the period between the presentations of the introductory arguments by 
both sides, there was little reporting because the Court Council made a deci-
sion to appoint a backup defence attorney for the indictee and the trial was 
postponed to March 2010.

The most attention during this period was paid to the Karadzic’s motions 
for documents from different countries as well as problems concerning the 
financing of his defence.

Such articles also presented arguments from just one side of the process: 
the Defence, while the arguments of the Court Council and the Prosecution 
were “neglected”.

A SRNA article dated November 11, 2009 (which was also published by Glas 
Srpske the following day) entitled, “Termination of business since The Hague 
has not paid them”, accused the Trial Chamber and the Prosecution of “dis-
abling the preparation of the defence”. SRNA’s only source in this article was 
Petronijevic, a member of Karadzic’s legal team, who called the late pay-
ments of the defence attorneys as “obstructing the defence”.

Both this and other articles from the agency did not substantiate the accusa-
tions made by Petronijevic and also they failed to provide additional informa-
tion, which considered the issues in a detailed manner.

This trend was also noted in the article, “Harvey needs to read 10,000 pages 
per day” published by Nezavisne novine on November 24, 2009, and sourced 
from SRNA. “On many occasions, the Defence pointed out that the Prosecu-
tion handed over around a million pages of documents and therefore they 
asked for more time to prepare. Since the attorney Harvey has one hundred 
days to prepare himself, the daily amount of reading material is around 
10,000 pages,” the article read.

According to the text, “the problems of the defence” were trying to be point-
ed out and there was emphasis on the argument that it is almost impossible 
for Richard Harvey, Karadzic’s backup defence attorney, to be fully prepared 



30

for the continuation of the trial on March 1. The article did not offer informa-
tion for readers to draw any other conclusion other than that the indictee 
has been convicted in advance and he will not be able to defend himself 
adequately. 

On crimes which “never happened”

During BIRN’s period of analysis, the most articles in the Republika Srpska 
media regarding the trial were published during the hearings of the Pros-
ecution witnesses, in the period April-October 2010. During this period a 
total of 313 articles were published and most of these were by SRNA (more  
than 200).

Nezavisne novine showed the least interest in this part of the trial and ac-
cording to the information gathered in the press clippings, published only 
16 articles, while the weekly magazine Reporter published only two articles, 
none of them in the first ten months of 2010.

Even though the main hearings are the most important feature of the trial 
and deserve special attention since the both the Prosecution and the Defence 
presented their arguments, the Republika Srpska media did not take this 
phase of the proceedings seriously. Most of the witnesses’ testimonies were 
only covered to some extent and those reporting on the trial could not offer 
readers a complete picture of the proceedings.  

The Prosecution’s first witness took the stand on April 13, 2010. Ahmet 
Zulic, a former convict from Sanski Most and a prisoner in the “Manjaca” 
concentration camp spoke about the torture he endured in 1992 and his im-
prisonment in different facilities. 

SRNA published two reports on this hearing: the first was totally dedicated 
to the technical details of no crucial importance to the trial, while the second 
emphasised only parts of the testimony which could potentially be of assis-
tance to the indictee.

Dnevne novine, Glas Srpske and Nezavisne novine took only the first report 
and informed their readers about the following: “the beginning of the pro-
cess was 15 minutes late but there was no explanation why. Karadzic ap-
peared in the courtroom on time as well as representatives of the Defence, 
and the Tribunal staff, right before the session, were checking the equipment 
on the Judge’s desks.”

The essence of Zulic’s testimony did not even reach the readers and most 
readers were probably unclear on why this witness was even called to the 
trial. It is interesting that the SRNA journalist with the initials LJ.G, and D.A. 
reported on the session starting late, which is not unusual, but did not report 
the witness’s testimony at the hearing.

SRNA also published the testimony given by the witness Bakir Nakas, former 
director of the Vojna bolnica (Military Hospital) in Sarajevo, in a brief man-
ner. At the hearing on September 14, 2010, Nakas spoke about shelling of 
the hospital and Sarajevo during the four years of siege but SRNA published 
only two sentences from his four hour-long testimony:



31

“Bakir Nakas said that this hospital was in the most difficult position in the 
period 13-16 May 1992, when it was hit by 40 grenades. Nakas rejected 
Karadzic’s claims that “the Magribija mosque was an ammunition warehouse 
for the Army of Bosnia and Herzegovina and that the Drzavna/Vojna bolnica 
(State/Military hospital) was not under fire.”

SRNA was not alone in this kind of reporting since other media also did not 
pay adequate attention to the testimony of Nakas. According to the press 
clippings, SRNA was the only media in Republika Srpska that published de-
tails about the testimony of Nakas before The Hague Tribunal, even though a 
significant part of indictment regards events that took place in Sarajevo and 
the witness testified on this in court.

On the other hand, the most articles by the Republika Srpska media were 
published during the testimony of Momcilo Mandic, former Deputy Minister 
of Internal Affairs and later Minister of Justice in Republika Srpska. In these 
articles, readers were provided with detailed accounts of Mandic’s testimony, 
which is in contrast to the brief reporting on other testimonies.

Articles published by Glas Srpske on July 17 and 18, 2010 gave their full 
attention to Mandic’s testimony. The article “Mladic sent Ministers to feed 
the pigs” by an anonymous author, said that the indictee Karadzic completed 
the cross-examination of Mandic who had testified about “Ratko Mladic’s au-
tocracy” where Mladic had allegedly arrested ten ministers and sent them to 
“Han Pijesak to feed the pigs for ten days.”

At the same hearing, the Prosecution heard the testimony of Milan Man-
dilovic, a physician stationed in the Vojna bolnica (Military Hospital) in Sa-
rajevo, who spoke about the facility being under the fire. The Glas Srpske 
report about the witness’s testimony stated, “On Friday afternoon, Karadzic 
completed the cross–examination of Mandic, and the Prosecutors subse-
quently took their next witness to the stand, Sarajevo physician, Milan Man-
dilovic.”

Why Mandilovic was giving testimony and what he was testifying about, the 
article’s readers were not informed. The article’s author decided that details 
on Mladic’s role in events that are not the subject of the indictment were 
more important than the witness’s testimony about the events that implicate 
Karadzic.

The media also found it interesting to report on other events taking place in 
the courtroom during the testimonies of Momcilo Mandic and John Wilson, 
the former chief of the UN forces in Bosnia and Herzegovina.

In both cases, parts of the witness’s testimony in the reports were over-
shadowed by details that were irrelevant to the trial, such as “the leisurely 
atmosphere” in the courtroom. SRNA journalists with the initials L.L.G. and 
V.J. reported on Mandic’s testimony during the hearing on July 6, 2010, and 
described the conversation between the witness and Karadzic as follows:

“The former President of Republika Srpska, Radovan Karadzic, began the 
cross-examination of witness Momcilo Mandic before The Hague Tribunal by 
saying “Good afternoon Mr. Minister”, and Mandic returned the greeting with 
“Good afternoon Mr. President.”



32

A similar story was published by a journalist the with initials L.L.G. on June 
23, 2010 when Wilson’s testimony took place before The Hague Tribunal: 

“Today, the former President of Republika Srpska, Radovan Karadzic com-
pleted his cross-examination of the Prosecution witness John Wilson, by 
forecasting that Serbia will win the soccer match with Australia tonight.

‘Is it right it will be 3-0 for Serbia?’, asked Karadzic.

‘The Serbs will probably win’, Wilson, the retired Australian army general, 
replied.”

Journalists should focus on reporting more information from the trial and 
should have the capability to assess which information is more important for 
their reports and based on such an assessment use them in their articles. 
In any case, lighter information should not be in the first part of the article 
regardless of the journalist’s assessment that readers would find this infor-
mation interesting. They should keep in mind the relevance of information, 
for example, those details related to the trial itself.

In September and October 2010, most of the media’s attention was paid to 
Karadzic’s health.

When Mirza Sabljica, a forensic ballistics expert from the Security Service 
Centre (CSB) in Sarajevo took the stand, journalists with the initials LJ.G. 
and M.DJ. neglected the witness’s testimony in their report on October 14, 
2010 and only focused on the indictee: ”Karadzic was looking tired, with dif-
ficulties with speaking, forgetting to turn on the microphone and repeatedly 
asking the witness the same questions.”  

Sabljica’s testimony was described in SRNA reports as such: “A cross-exam-
ination of a CSB forensic ballistics expert from Sarajevo, Mirza Sabljica, was 
completed and the Prosecution is expected to bring another witness to the 
stand later. Sabljica took part in the investigations of more than sixty sharp-
shooting incidents in Sarajevo as well as the investigation into the shelling of 
Markale on February 5, 1994.”

In the article entitled, “Karadzic is ill” on October 1, 2010, Glas Srpske 
reported only on his health and only mentioned in passing that Sabljica’s 
testimony took place the same day.

The health of the indictee should have been reported to the public but the 
journalist should have balanced the information in the article. In order to 
have a well-written report, it should contain relevant information on the top-
ic of the sessions, whether the arguments and evidence of the Prosecution 
or Defence are in question or the article should feature a concrete account of 
the testimony of the witnesses. 



33

THE REGION  
(SERBIA, CROATIA AND MONTENEGRO)

Media indifference

Unlike the media in Bosnia and Herzegovina, which reported on the Karadzic 
trial almost daily since its very beginning, the results of the BIRN analysis 
suggests that the regional media have shown significantly less interest.

Analysing regional media reports in the first year of the trial of Radovan 
Karadzic, the newspapers from Croatia, Serbia and Montenegro, which are 
the subject of this analysis, published a total of 95 articles between October 
2009 and October 2010.

The Croatian daily newspapers that were analysed, Vjesnik, Slobodna Dal-
macija and Jutarnji list, published 28 articles. The least interest in the trial 
of Radovan Karadzic was seen in Montenegro. Vijesti, Dan and Pobjeda pub-
lished only 16 articles during the year, while the media in Serbia: Politika, 
Blic and Vecernje novosti, showed the most interest and published a total of 
51 articles.  

Based on the total number of published articles in the analysed newspapers, 
it seems that in the first year of the Karadzic trial, there was indifference 
towards reporting on the proceedings. In October 2009 and March 2010, 
media interest was not particularly significant when both sides made their 
introductory arguments.

The smallest number of articles was published in Slobodna Dalmacija (Croa-
tia) and in Vijesti (Montenegro). Between October 2009 and October 2010 
these newspapers published only two articles each. On the other hand, 
Serbia’s Vecernje novosti reported a lot on Karadzic’s trial and published 22 
articles in one year. They also showed the most interest in the testimonies of 
the witnesses.

The largest number of articles was published in October 2009, just before 
the start of the trial.

The media from the region, hence, failed to report on the proceedings on a 
continued basis and therefore, the public were not provided with an opportu-
nity to fully comprehend the arguments of the Prosecution nor the introduc-
tory arguments of the indictee. It seems that the regional media did not find 
the Prosecution’s delivery of evidence interesting and they did not report on 
this stage of the trial or sometimes published very brief details.



34

‘The trial of the century”

The most attention of the regional media was paid to the beginning of 
Karadzic’s trial, specifically on when the trial will start, whether the indictee 
will appear before the Trial Chamber, his absence in the Courtroom during the 
Prosecution’s introductory arguments, and the likelihood that a defence attor-
ney will be imposed and other “technical” details related to the proceedings.

The daily newspapers published articles in more detail only when the trial 
started. The Montenegrin newspaper Dan in one of their articles referred to 
the Karadzic case as “the trial of the century.” However the focus of all the 
articles was on Karadzic not appearing before the judges hence journalists 
sought to answer how proceedings will continue and whether a defence at-
torney would be imposed on the indictee.

Out of all the regional newspapers subject to this analysis, Serbia’s Vecernje 
novosti published the greatest number of articles, a total of six in October 
2009. Unlike the media in Croatia, and Montenegro’s Dan, which took a 
cheerleading approach on the courtroom events, Vecernje novosti reported 
on the beginning of the trial and the possibility that the indictee may not ap-
pear before judges without trying to impose any conclusions on its readers. 
The articles also did not feature comments from the authors.

Montenegro’s Pobjeda also published the largest number of articles at the 
beginning of the trial without any additional comments from the authors.

In October 2009, Serbia’s Blic published only one article featuring the Pros-
ecution’s introductory arguments and this report was obtained from the Tan-
jug news agency. The article attempted to answer under which conditions 
the indictee would be present at the trial. The option to impose a defence 
attorney on Karadzic, was described as “unpopular by far.”

On October 27, 2009, Jutarnji list published an article about imposing a de-
fence attorney on the indictee and also reported that Carl Bildt, the Swedish 
Minister of Foreign Affairs, was trying to be of some assistance to politicians 
in Bosnia and Herzegovina. This was supported by Bildt’s statement: “while 
the judges in The Hague are having a hard time judging Karadzic, the EU’s 
Ministry of Foreign Affairs are trying to find a way of assisting Bosnia and 
Herzegovina at their session in Luxembourg.”

Most of the articles published at the start of the Karadzic trial mentioned 
the arrival of the Association of Srebrenica Victims to The Hague. Yet only 
one article discussed the reactions of the general population in Bosnia and 
Herzegovina. This was Croatia’s Vjesnik, where their reporter in Sarajevo 
took a statement by members of the “Forgotten Victims” Association from 
BIRN-Justice Report.

Even though the media showed some interest in the trial at the beginning, 
reports mostly focused on the indictee’s absence before the Court rather 
than the content of introductory arguments by Prosecutor Alan Tieger, which 
was the essence of the indictment against Karadzic. 

Unlike the Montenegrin media, which constantly used reports from the agen-
cies (Beta, SRNA, Tanjug, FoNet) over the course of the year, Vjesnik and 
Jutarnji list had their own reporters in The Hague.  However on the first day 



35

of trial, the Vjesnik journalist commented more on Karadzic’s actions, for 
example, his absence from the courtroom than reporting on what actually 
took place there.

Jurica Körbler, from Vjesnik explained “Karadzic’s tactics”: “He forgot to use 
this opportunity to announce that he will shed some light on the horrifying 
crimes he personally ordered, which is of course the essence when his trial 
is in question. As already seen at The Hague, Karadzic would like to politicise 
his case, he will try to talk about some phantom adaptation of history and 
the truth, all of it with the intent to accuse others, and free him and the 
criminal movement he represented.”

Jutarnji list, in its subsequent article, reported on Karadzic’s refusal to ap-
pear before the judges when the trial resumed and most of the reports were 
dedicated to the interior of the room in which the indictee was detained. 

Describing Karadzic’s room, the article’s author said it is like “a five star ho-
tel.” He gave a detailed description of all the things at the indictee’s disposal, 
like “a spacious towel closet”, “a television with cable network”, “an auto-
matic and firm bed with an anatomic pillow”, and explained that he even has 
at his disposal a “sports trainer” as well as “the possibility to learn foreign 
languages and computers.”

Montenegrin media that reported on this part of the trial gave more details 
about the indictment against Karadzic and also published information on the 
time the Prosecution would need to present all the evidence.

In its articles published at the beginning of the trial, Montenegro’s Pobjeda 
attempted to offer its readers more information. On October 27, a whole 
page article entitled, “The indictee failed to appear before the court” reported 
on the beginning of the trial, in which all the key information on preparing for 
the trial was given together with a comprehensive insight into the indictment. 

“The Hague’s business”

After the completion of the Prosecution’s introductory arguments and the 
decision of the Trial Chamber on Karadzic’s defence awaited, media interest 
in the trial rapidly decreased. All of the analysed regional media published a 
total of 14 articles during November. Media interest only increased after the 
Tribunal Secretariat, under orders from the Trial Chamber, appointed Rich-
ard Harvey as Karadzic’s defence attorney in November 2009.

In the period from the end of October to the appointment of Karadzic’s 
defence attorney, the Croatian media published news mainly focusing on 
Karadzic’s defence, the members of his legal team and the adjournment of 
his trial to March 1, 2010.

A similar focus in reporting was seen in the Montenegro media and in this 
period they mainly provided brief news taken from the agencies. In the same 
period, the analysed Serbian media published two just articles, one in Poli-
tika and the other in Blic.

The news of Richard Harvey’s appointment as Karadzic’s defence attorney 
was briefly reported in Vjesnik and Jutarnji list while the Montenegrin media 
failed to produce any reports on this decision.



36

Regarding the appointment of a defence attorney to Karadzic, Vjesnik added 
an explanation that the trial should resume in the following March. Jutarnji 
list journalist Snjezana Pavic, in her reporting on the Secretariat’s decision 
to impose a defence attorney on Karadzic in the article, “The Hague’s busi-
ness”, noted that the new defence attorney “is a Briton, who previously rep-
resented the commander of the Liberation Army of Kosovo, Lahi Brahimaj, 
before The Hague.”

Lahi Brahimaj, Ramush Haradinaj and Idriz Balaj were prosecuted before 
The Hague Tribunal for crimes committed by the Liberation Army of Kosovo. 
Brahimaj was sentenced by a first instance verdict of the Trial Chamber to 
six years in prison while Haradinaj and Balaj were acquitted of all charges. 
However in July 2010, the Appellate Council ordered a partial resumption of 
the trial. The beginning of proceedings against Brahimaj, Haradinaj and Balaj 
were scheduled for August 18, 2011.

Regardless of the fact that the Serbian media failed to publish any details of 
Harvey’s appointment as Karadzic’s attorney or the reasons for such a deci-
sion, all of the analysed Serbian newspapers reported the indictee’s inabil-
ity to appeal the imposition of the defence attorney. Politika reported that 
Karadzic “will not be able to appeal The Hague court’s decision to appoint a 
defence attorney since he had boycotted the judicial proceedings.” Blic and 
Vecernje novosti also reported only on Karadzic’s decision not to accept the 
defence attorney. 

On December 28, 2009, Vecernje novosti published an interview with 
Karadzic who “is taking a break from preparations in the ‘process of the 
century’ and found time for the first time, after more than 13 years, to talk 
to the Serbian media.” In this interview, the indictee spoke about his years 
of hiding, his false identity as Dr. Dragan Dabic, on his alleged agreement 
with Richard Holbrooke, on the Dayton Peace Accords, the potential of hav-
ing averted war in Bosnia and Herzegovina, the preparations for his defence 
before The Hague Tribunal and his activities during detention.

Minimalist reporting

While the period of the first three months from the beginning of the trial was 
characterised by low media interest, as the year went on, reporting dwindled 
to a minimum. In January and February 2010, the analysed regional media 
published just two articles on the Karadzic trial. Despite its adjournment to 
March 1, 2010, the indictee filed numerous motions to the Trial Chamber but 
the media failed to treat them as important enough for reporting.

One of the news published during this period was in Vecernje novosti regard-
ing Karadzic’s request to the Trial Chamber to issue an obligatory order to 
some countries, among them Bosnia and Herzegovina, to deliver him docu-
ments on “the arming of the Bosnian Muslims”. 

Another article was published in Montenegro’s Vijesti, though not directly 
regarding the process itself but on a police raid on Karadzic’s home and the 
confiscation of certain documents. It is important to mention that this was 
the first article published in the newspaper to refer to the Karadzic trial, 



37

albeit in just one sentence. The sentence read that the trial of Radovan 
Karadzic before The Hague Tribunal should be over by 2014. 

˝Karadzic’s introductory arguments in March 2010 led to an increase in me-
dia interest on the proceedings, and Slobodna Dalmacija during this period 
published two articles, even though they had not previously reported on 
Karadzic’s trial, as was the same for Vijesti.

Slobodna Dalmacija, in an article published on March 2, 2010, reported on 
Karadzic’s introductory arguments and described him as “an ironic felon”, fo-
cusing on Karadzic’s discussion of indictment points in which the Republic of 
Croatia is mentioned. The headline of the article was “Gratitude to Tudjman 
for assisting in the defence”.

The following day, Slobodna Dalmacija published a report that the Tribu-
nal has requested Croatia to submit documents regarding the smuggling 
weapons to Bosnia and Herzegovina via Croatia between 1992-1995. After 
publishing this brief article, Slobodna Dalmacija no longer reported on the 
Karadzic trial before The Hague Tribunal during the analysed period.

Other Croatian media focused in on the trial only when Karadzic mentioned 
in his introductory arguments either Franjo Tudjman or the role of Croatia 
during the 1992-1995 war. Jutarnji list journalist Snjezana Pavic reported 
that the indictee in addressing the Court “held a lecture on history, conse-
quences and conspiracy theories.” 

On the same day, Jutarnji list published an article entitled, “Karadzic is the 
worst war criminal on the territory of former Yugoslavia”. If the headline was 
not strong enough, the author, Davor Butkovic, went on to say in the article: 
if Slobodan Milosevic had not died in the Dutch prison, Radovan Karadzic 
would hold second place without any worthy rival.” 

In this case, the author neglected the presumption of innocence until proven 
guilty and called Karadzic a criminal before it has been proven in court. He 
continues: “Karadzic’s defence should not be taken seriously: the evidence 
against this criminal is so obvious and strong that Karadzic simply has to be 
convicted with the worst possible sanctions The Hague Court has the power 
to impose (at the moment, we are truly sorry that The Hague court cannot 
impose the death penalty)”. These are Butkovic’s words when commenting 
on the strength of the Prosecution’s evidence even though the Prosecution’s 
evidence procedure had not even started.

The following day Jutarnji list reported that the indictee’s introductory argu-
ments have been completed, saying: “the trial has been adjourned again, at 
his (the indictee’s) request”, but there was no further reason on why there 
was a delay. 

One of the most detailed articles published by Jutarnji list on the trial was 
printed on March 6, 2010 when journalist Zoran Kusovac paraphrased a 
conversation he had with Karadzic “over a glass of whiskey” during the war 
in Bosnia and Herzegovina. Kusovac described Karadzic at that time as a dif-
ferent and more approachable person than the rest of “the Pale leadership”, 
a person of “extraordinary” mental capabilities, a poet, and an intellectual. 
Kusovac reported that, “Karadzic got up late. He played the poser and a bo-
hemian, pouring whiskey for the journalists.”



38

Unlike Jutarnji list, which published several articles in March 2010, Vjesnik 
published just two short news: one was on the start of the introductory ar-
guments and the other on Karadzic’s motion to the Republic of Croatia for 
the submission of certain documents.

Vecernje novosti provided a detailed report on Karadzic’s introductory argu-
ments, as well as Blic, which as well as reporting on what was said in the 
courtroom, discussed the arrest of Ejup Ganic at a London airport in the 
same article.

Ejup Ganic, a member of the wartime Presidency of Bosnia and Herzegovina, 
was arrested on March 1, 2010, in London “based on a preliminary request 
made by the Serbian Government”, over suspicions that in May 1992 he 
participated in an attack on a column of the Yugoslav People’s Army (JNA) in 
Dobrovoljacka street in Sarajevo. On July 27, 2010, a London Court rejected 
Serbia’s request for Ganic’s extradition.

Pobjeda and Dan did not report anything regarding the introductory argu-
ments, while Vijesti published a report on the start of Karadzic’s presenta-
tion. This report began with an explanation that Karadzic has rejected before 
the Tribunal “responsibility for some of the biggest brutalities committed in 
Europe since the Second World War”.

Indifference for stories from the courtroom

Apart from the fact that the regional media failed to continuously report on 
the process, and therefore failed to present a clear picture of the first part of 
the trial of Radovan Karadzic, a small number of published articles showed 
there was also little interest in following up “the trial of the century”.

The analysed Croatian newspapers suddenly stopped monitoring the trial 
after Karadzic completed his introductory arguments and not even once did 
they write about other hearings.

Only on a couple of occasions was there some brief news on the confiscation 
of Ratko Mladic’s diary and on a motion by the Tribunal to the Republic of 
Croatia to deliver documents concerning the smuggling of weapons during 
the war via Croatia.

In an article concerning the smuggling the weapons, the author reported that 
Croatia’s reply to the indictee was that he could receive all the required docu-
ments but obviously “he is not in the mood to read them”. This marked the 
end of the Croatian media’s reporting on the first year of the Karadzic trial.

The only report that Montenegro’s Dan published after the introductory ar-
guments of both sides was regarding Karadzic’s cross-examination of U.S. 
Ambassador, Herbert Okun.

Unlike the reporting in Croatia and Montenegro, the Serbian media gave 
more space to reporting the trial, even though they were only reporting 
Karadzic’s cross-examination of the witnesses. 

In its articles published from April 2010, Blic focused on topics such as 
resolving the issue regarding Karadzic’s defence attorney, his motion for 



39

recess in the trial and so on. Apart from one report on the hearing of a Pros-
ecution witness, this daily did not report anything related to the testimonies.

With regards to the other analysed media in the region, Politika published 
the largest number of articles (13) after the witnesses’ testimonies began at 
the trial. However like other media reporting in this period, the reporting of 
Politika was only based on parts of the cross-examination of witnesses.

For example, the report after the hearing of the first witness starts with 
Karadzic’s denial of mass murders, which the witness testified about. Fur-
thermore only the parts where Karadzic explained to the witness who he is, 
and who was, according to the indictee, to blame for the war in Bosnia and 
Herzegovina, were taken from Herbert Okun’s testimony.

All the other articles were written similarly. They almost always contained 
allegations from the indictment, they reported only parts of the cross-exami-
nations and in general, because of the sporadic reporting, by reading Politika 
it was hard to follow the trial in a satisfactory manner.

Missed opportunity

It seems that for regional media, the trial of Radovan Karadzic was not 
important enough for them to report on the proceedings continually and 
adequately, even for those media that announced the start of the trial in 
spectacular fashion. The media gave most space to “the trial of the century” 
at the very beginning, after which they almost completely ceased to report 
on the process until Karadzic made his introductory arguments, and then 
most of the media “returned to the courtroom” again.

The small number of published articles can be explained by the fact that 
only some newspapers, and really only at the beginning of the trial, had 
correspondents at The Hague. All the other news was taken from the news  
agencies.

For example, the analysed Montenegrin newspapers took all their news from 
the news agencies and one article cited five press agencies as its source. 
Montenegrin newspapers sourced their news from agencies such as SRNA, 
Beta and Tanjug, while the Serbian media mainly took their reports from 
Beta. The sources used, however, could not be precisely determined, since 
one-third of the published articles did not mention their source. 

Journalists from the media reporting directly from the courtroom had an op-
portunity to provide the public with more complete information but in most 
cases their commentaries excluded the possibility of offering objective and 
quality information.

In their reporting, the Croatian media appeared to show hostility towards the 
indictee, describing him as “a criminal”. The terms mostly used to describe 
the indictee were: “an ironic felon”, “war criminal”, and leading the way in 
this was Jutarnji list.

In Serbia and Montenegro, Karadzic’s name was connected with terms such 
as “the first President of Republika Srpska”, “the former President of Repub-
lika Srpska” or “the wartime leader of Bosnian Serbs.”



40

After the completion of the introductory arguments, the news published in all 
the analysed newspapers except Politika was mainly brief and often did not 
include the allegations in the indictment. In most cases, the sources were 
not mentioned and the articles did not name the author or featured only the 
journalist’s initials.

The focus of reporting varied according to which country the newspaper was 
from. The Croatian media paid the most attention when Karadzic mentioned 
Franjo Tudjman or when he asked for the delivery of documents in posses-
sion of the Republic of Croatia.

On the other hand, the Serbian media neglected the main examination of the 
witnesses and their attention was directed towards Karadzic’s arguments. 
Politika for example, published articles based on Karadzic’s cross-examina-
tions of the witnesses, while readers were deprived of information relating to 
the witnesses’ testimonies.

The dailies mostly published news and reports, while over the year only one 
comment – which expressed regret that The Hague Tribunal cannot impose 
the death penalty on Karadzic - was published.

The main theme identified after the monitoring of the media’s coverage of 
the first year of the Karadzic trial is that there was inadequate interest in 
the trial, a lack of continuity in the reporting and a selective focus on parts 
of the proceedings. In general, the media in Croatia, Serbia and Montenegro 
missed their chance to provide the public with the possibility to follow the 
Karadzic trial with greater understanding.



41

THE WORLD (USA, EUROPE AND ASIA)

A test for the professionalism of the media

Karadzic’s trial before the International Criminal Tribunal for the Former 
Yugoslavia (ICTY), presents a tough test for the professionalism and impar-
tiality of the media, both in Bosnia and Herzegovina and the region. Yet as 
became evident through this analysis, also a key test for the world media.

The global media eagerly awaited the start of this delicate process in October 
2009 and over the course of the year, a large number of articles were writ-
ten. Karadzic’s boycott of the trial over claims that he had insufficient time 
to prepare his defence, and the decision of the Trial Chamber to impose a 
counsel upon him, sparked numerous discussions in the media.

The indictee’s controversial statements presented in his opening statement 
in March 2010, particularly in relation to Srebrenica and Sarajevo’s Markale 
market also led to debates worldwide.

In order to obtain a comprehensive analysis of the impact and importance of 
the trial in the world media, BIRN reviewed the most significant international 
newspapers, television stations, agencies and respected magazines, and 
identified 23 of the world’s most important media. In the period between 
October 2009 and October 2010 they wrote about Karadzic’s trial 161 times. 
The largest number of articles was published in U.S. daily The New York 
Times (NYT) and in Britain’s The Guardian.

It is interesting to note that The New York Times in the first year of the 
trial published around 20 articles related to the procedure itself. During that 
period, The Guardian published just a few articles regarding the testimony 
and the trial, while other articles dealt with the political issues in Bosnia and 
Herzegovina associated with Karadzic’s trial. The Guardian published several 
articles in which it compared Ejup Ganic’s arrest in London in March 2010 to 
proceedings against Karadzic at The Hague.

In addition to these two newspapers, a comprehensive overview of the trial 
was provided by media outlets including CNN, BBC and Al Jazeera as well the 
news agencies Reuters and United Press International (UPI). Russia’s Pravda 
entirely defended Karadzic by publishing four analyses where The Hague Tri-
bunal was described as a “kangaroo court” and called Karadzic “a hero” who 
fought against the “terrorists”.

The U.S. media, such as Fox, The Wall Street Journal, The Washington Post, 
ABC, CBS and San Francisco Chronicle also published several articles about 
the trial of Karadzic. It is interesting that they mainly deal with Karadzic’s 
alleged immunity deal with U.S. diplomat Richard Holbrooke.



42

Holbrooke, one of the architects of the Dayton Peace Accords, which were 
signed in December 1995 and officially ended the war in Bosnia and Herze-
govina, died in December 2010.

Germany’s Der Spiegel and the English edition of The China Daily published 
a total of ten articles on the Karadzic trial.

Along with the daily reports which referred to events at the trial such as the 
introductory arguments and the examination of witnesses, a large number of 
analyses in the world media were devoted to the importance of international 
justice in which the trial of Radovan Karadzic is presented as the “final test 
for The Hague Tribunal”, emphasising its importance for the future of the 
Balkans.

Boycott of the trial

Out of 161 articles analysed by BIRN, the largest number were published in 
October 2009, when the Prosecution presented its introductory arguments 
amid Karadzic’s boycott of the trial, as well as in March 2010, when the in-
dictee presented his introductory arguments.

Out of a total of 20 articles published by The New York Times in this period, 
five referred to Karadzic’s failure to appear in court on October 27, 2009, 
when Alan Tieger, the Chief Prosecutor in the case, presented the introduc-
tory arguments of the prosecution.

On the eve of the trial, on October 2, 3, 5, 11 and 12 2009, The New York 
Times published articles dealing with Karadzic’s claims for additional time 
and his unpreparedness for the start of the trial. The articles were generally 
short and provided basic information, while legal experts provided quotes as 
well as members of Karadzic’s defence team.

The New York Times article about the Prosecution’s opening statement 
was entitled “Karadzic Trial Resumes Without Defendant”, and began with 
the sentence, “It was a scene now familiar in modern war crimes cases: a 
former wartime leader, often used to wielding absolute power, trying even 
while imprisoned to dominate events in court.” The commentary of October 
26 reads: “Radovan Karadzic, accused of ordering some of the worst atroci-
ties in Europe since World War II, is still tormenting his victims (...) after 
so many years of anguish, the relatives of the thousands of who were killed 
deserve a chance at justice”.

Interestingly, out of the 18 articles published by Britain’s The Guardian, not 
a single one was dedicated to Karadzic’s boycott of the trial and the appoint-
ment of Richard Harvey as his counsel.

“Boycott” is the most common word found in the 161 headlines of the ar-
ticles analysed by BIRN. In October and early November 2009, global media 
such as BBC, CNN and Al Jazeera regularly reported on Karadzic’s absence at 
the beginning of the trial, maintaining a high level of professional standards. 
Their articles did not lack information about the Prosecution’s introductory 
arguments, quotes from the courtroom, as well as the allegations from the 
indictment.



43

During that period, China Daily and Reuters published several reports about 
the appointment of Richard Harvey as the reserve counsel and the postpone-
ment of the trial to March 2010. In short, they were professional and brief.

In contrast, Germany’s Der Spiegel, Britain’s Sky and the United Press In-
ternational, as well as U.S. media Fox, CBS and The Wall Street Journal, in-
terpreted Karadzic’s demand for additional time as “a retraction of the court” 
and “an insult to the victims”.

On October 28, 2009, Der Speigel published an article titled “Karadzic Is 
Playing with the Dignity of His Victims”, stating that Karadzic’s behaviour is 
reminiscent of “Milosevic (who) also obstructed proceedings to buy time and 
gain concessions from the court”.

Similar claims about Milosevic were presented in reports of the United Press 
International and The Wall Street Journal, which barely mentioned the Pros-
ecution’s introductory arguments but stressed the importance of Karadzic’s 
“boycott”. On 26 and 27 October, The Wall Street Journal published an arti-
cle stating: “The Hague Tribunal will endeavour to avoid a protracted process 
similar as in the case of Milosevic”. Among other things, it states that “the 
former leader of Bosnian Serbs stole this tactic from Milosevic’s textbook.”

In late October 2009, Britain’s Sky News published a commentary entitled 
“‘The Bosnian beast’ boycotts trial for genocide”, in which it states that 
Karadzic was indicted “along with his military butcher Ratko Mladic, for 
crimes committed in Sarajevo”.

On the other hand, Pravda published a comment by Hans Vogel entitled, 
“Karadzic, another victim of NATO’s Hague Kangaroo Court”, which criticises 
the western media’s coverage of the beginning of the trial, while emphasis-
ing that Karadzic cannot expect a fair trial before The Hague Tribunal.

“The ICTY is in fact a classic kangaroo court. It was created, funded and 
staffed by NATO, that is the U.S. and its European vassal states. The very 
countries that destroyed Yugoslavia and that are therefore mainly respon-
sible for the ensuing wars and violence, have created the ICTY in order to 
cover up their own crimes and put the blame on a small group of defenceless 
people: mainly Serbs and a handful of Croats,” Vogel emphasised on October 
28, 2009, disregarding the Prosecutor’s introductory arguments in the case 
of Karadzic.

Following the ex officio appointment of Karadzic’s counsel in November 2009 
and the delay of the trial to March 2010 so British lawyer Richard Harvey 
could have time to familiarise himself with the case, there was an absence in 
news regarding the trial in the global media.

Harvey’s appointment as defence counsel for Karadzic was covered by 
almost all of the analysed media. CNN, Al Jazeera and UPI in their head-
lines: “The court imposes a counsel”, “The UN Court appoints a counsel to 
Karadzic” and “After installing the counsel, the trial has been postponed to 
March 2010”, provided basic information on the person appointed as the de-
fence counsel and the circumstances which led to the counsel being imposed.

In the pause that followed the trial, the international media published only 
a few articles on the topic. They were mainly related to the indictee’s chal-



44

lenges to the appointment of Harvey. On December 4, 2009, in an article 
entitled, “The refusal of a lawyer”, Al Jazeera wrote that Karadzic requested 
“a lawyer from the Balkans”.

The Wall Street Journal in an article published after the approval of the 
break, criticised The Hague Tribunal for “lenience towards the indictee” 
asking “Can the UN court prevent the war criminal turning a tragedy into a 
farce”. “The question is whether a deterioration in the process can be pre-
vented, or, as is often the case before this Court, it will turn into a farce”. 

“Holy” struggle of the Serbs

It is worthwhile to point out that several international media outlets had 
their correspondents at The Hague during the introductory arguments of the 
Prosecution and the Defence, therefore some of the articles published in Oc-
tober 2009 and March 2010 featured descriptions of the courtroom itself, as 
well as of the indictee Karadzic.

In the text about the status conference before the start of the trial, the BBC 
describes Karadzic as “vital”, while in a report from the same period, CNN 
states that Karadzic was “aggressive” when he made his request that more 
time should be given to him in order to prepare.

On November 4, 2009, The Wall Street Journal reported with regards to 
Karadzic’s request for additional time that, “Dressed in a dark blue suit and 
pink shirt, his white hair swept back as it was during the war years, the 
former psychiatrist appeared relaxed and stressed several times his respect 
for the court”.

After four months of standstill during which the international media neglect-
ed the Karadzic story, the indictee’s introductory arguments on March 1 and 
2, 2010, attracted great attention.

The Guardian and the BBC had their reporters in the courtroom, and in their 
articles they conveyed Karadzic’s introductory arguments in detail, complete 
with details from the courtroom as well as descriptions of Karadzic’s attitude 
and posture.

In a report from The Guardian dated March 2, numerous quotes from 
Karadzic’s introductory arguments were reported. In his article, Ed Vulliamy 
gave special attention to Karadzic’s insistence that the massacre at Markale 
was “staged”. “In a dark suit and white shirt, playing professorially with his 
spectacles and constantly rummaging through his shock of silver hair, he 
was confident and combative”, says the author. Although the article was not 
marked as comment, the author allowed himself to assess Karadzic’s intro-
ductory arguments as “waffle”.

On March 2, The Guardian published another article in which Vulliamy said: 
“Listening to Karadzic as he describes his war against the Bosnian Muslims 
as “a holy one”, it is easy to think that he told a bad joke or that he is try-
ing to confuse the judges”. On the same day, Reuters evaluated Karadzic’s 
introductory words more moderately, describing them as “too broad”.

In a BBC article dated March 1, Karadzic was described as “relaxed and mod-
erate”. Karadzic was quoted several times in the report with special empha-



45

sis on his observations regarding the alleged “staged” shelling of the Markale 
market. “Karadzic was laughing and joking with his legal team, throwing his 
head back with its silver mane of hair, as he laughed”.

Reporting on the indictee’s introductory arguments, Barnaby Phillips, the 
Al Jazeera correspondent at The Hague, described Karadzic as “implacable, 
proud and at times prone to sarcasm”. Between 1 and 5 March, Al Jazeera 
published three articles concerning Karadzic’s introductory arguments, each 
of which was written very professionally. They directly conveyed Karadzic’s 
words and paraphrased the essence of his presentation. 

On March 3, CNN published a comment by correspondent Nic Robertson, 
who recalled a meeting with Karadzic during the war, and found that during 
the opening statements the indictee was “confident and reluctant to repent”, 
just like during the war. “When you listen to Karadzic’s description of the 
situation in Bosnia during this period, it is hard to believe that the Bosnian 
Serbs ethnically cleansed people from the towns”, adds Robertson.

On March 1, Russia’s Pravda went to the other extreme and published an 
article entitled, “Bin Laden is Bosnian and Karadzic is in the dock” The es-
sence of the article is that the notorious Osama Bin Laden was on the side 
of the Army of Bosnia and Herzegovina along with foreign fighters, and that 
Karadzic is in fact “a fighter against terrorism”. 

“As the Defence presents its introductory arguments, we see the utter injus-
tice of the International Criminal Court, a NATO instrument of kidnapping, 
illegal detention and laundering of NATO war crimes. After all, Radovan 
Karadzic was fighting international terrorism. (...)Why then did Dr. Radovan 
Karadzic not have enough time to prepare himself, given that the prosecu-
tion has submitted 415,000 pages to the trial since October? Who can read 
2,766 pages a day and adequately prepare their defence? Given this, the 
case is void,” the strongly biased article in Pravda claimed.

U.S. dailies The New York Times and San Francisco Chronicle, CBS, news 
agency United Press International, and The China Daily provided extensive 
news in which they conveyed the essence of Karadzic’s presentation, as well 
as the parts of the indictment.

Marlise Simmons wrote for The New York Times that Karadzic “mixed mag-
niloquence with claims of innocence,” highlighting the indictee’s views on the 
Markale incident, while on March 2, CBS News published an article entitled, 
“Karadzic Calls the Srebrenica Massacre a ‘Myth’”, saying that, “during seven 
hours of presentation, Karadzic gave a uniquely Serb view of the events in 
the war”.

“His account stood in glaring contrast to news reports and television footage 
at the time and also contradicted the verdicts against Bosnian Serb political 
leaders and military commanders who are already serving long sentences for 
war crimes,” concluded CBS.

The Economist linked Karadzic’s introductory statement from March 4, 
2010, directly to political events and the arrest of a former member of the 
Presidency of Bosnia and Herzegovina, Ejup Ganic in London. “Karadzic’s 
evidence was a blast from the past. The Bosnian Serb cause had been just 
and holy, he said. There was no massacre at Srebrenica, or even a siege of 



46

Sarajevo. Such madcap denial could perhaps be shrugged off were it not for 
the simultaneous arrest of Mr. Ganic,” writes The Economist.

Interest in the witnesses’ testimonies

On April 13, 2010, after much anticipation and twenty months on from 
Karadzic’s arrest in Belgrade, the delivery of evidence by The Hague Tribunal’s 
Office of the Prosecutor began with an examination of witness Ahmet Zulic.

To a greater or lesser extent, his statement was published by a large num-
ber of foreign media, including The Guardian, The New York Times, United 
Press International as well as CNN, Al Jazeera and Sky News.

UPI and Al Jazeera reported the testimony of the first witness in a very 
professional manner, with no needless details. It was briefly described what 
Zulic had experienced during the war and basic information was provided 
about the indictment against Karadzic, and the trial itself. CNN reported on 
the testimony of the first witness in a similar way.

On the other hand, The Guardian, BBC, Sky News and The New York Times, 
in addition to the information about the testimony and the trial, reported on 
the atmosphere in the courtroom, describing Karadzic and the witness, their 
relationship in court and offered an assessment of the evidence itself.

In an article entitled, “Radovan Karadzic trial hears first prosecution wit-
ness”, The Guardian, in addition to details of Zulic’s testimony, reported that 
Karadzic was “wearing a dark grey suit and tie and stared at the witness 
over his reading glasses.”

In an extensive article on the same day, the BBC pointed out that during the 
cross-examination Zulic and Karadzic had several “tense exchanges”, while 
Alex Rossi, a reporter for Sky News, brought personal comments into the 
report by saying that “Zulic’s testimony illustrates the brutality of Karadzic’s 
campaign during the early part of the 1992-95 Balkan War as he and his 
henchmen attempted to carve out an ethnically pure Serbian mini-state”.

In The New York Times, Marlise Simmons gave her personal standpoints by 
describing Zulic as “a man disabled from the nightly beatings by his Serb 
captors” who during his testimony “never looked at Karadzic in the dock”.

The international media quickly lost interest in the trial and this is seen in 
the reporting of the testimony of the Prosecution’s second witness. The tes-
timony of Sulejman Crncalo could only be found in reports of the BBC and 
UPI. Both articles were very professional, including quotes from the witness, 
which were linked to the allegations from the indictment.

On April 14, 2010, the BBC published an article entitled, “Karadzic ‘called 
for Muslim homes to be attacked”, where it was correctly reported that the 
indictee “expressed his condolences to Mr. Crncalo, because of the loss of his 
wife but told the witness that he would show ‘who you can blame for it’”.

Other than the first two witnesses, the attention of media also focused on 
the testimonies of Richard Mole, the former UN observer in Sarajevo, and Mi-
chael Rose, Commander of the UN peacekeepers in Bosnia and Herzegovina.



47

Among several witnesses who spoke about the siege of Sarajevo, in a 
lengthy article the BBC chose to report the testimony of Richard Mole. Mole 
was the first witness to appear in the trial after the summer break and the 
BBC professionally conveyed his testimony, although without the details of 
Karadzic’s cross-examination.

On the other hand, the testimony of British General Michael Rose led to 
great interest in the U.S. media. Fox News, ABC News and The Washington 
Post published an article by Mike Corder, entitled “Karadzic Faces off With an 
Old Adversary in the courtroom”.

Corder’s article notes the essence of Rose’s testimony and the author goes 
on to claim, albeit with few arguments, that Rose will “be the key for proving 
that Karadzic had complete control over troops and was responsible for the 
most bloody atrocities”.

“Rose and Karadzic, who held frequent meetings in Bosnia during the war, 
barely glanced at one another throughout Tuesday’s testimony. Karadzic 
gazed intently at a computer screen while Rose was led into the courtroom, 
while Rose looked across at judges”, wrote Corder adding that in an inter-
view from 2008, Rose described Karadzic as “a consummate liar, inherently 
paranoid and a heavy drinker who plainly verged on alcoholism”. 

The trial and daily political issues

During the first year of the trial, international media outlets published a 
number of interviews and articles about the proceedings against Karadzic 
before the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia in the 
context of daily political issues.

CNN published an interview with Richard Goldstein, a former prosecutor of 
the court, who, speaking about the importance of Radovan Karadzic’s trial 
evaluated the process as “the key to lasting peace in the Balkans”.

Peter Robinson, a U.S. lawyer who works in Radovan Karadzic’s defence team, 
gave two interviews in the trial’s first year to media outlets that are included 
in this analysis, in which he sought to improve Karadzic’s public image.

In December 2009, in an interview given to Al Jazeera, Robinson said that 
he “likes to work with Karadzic” and presented him as “a night owl, because 
he works to up to four or five in the morning”. Seven months later he told 
Reuters that Karadzic is “very intelligent and very fast”.

“He works a lot and has a great sense of humor; it is very pleasant to spend 
time with him. I think that in another context he could be very successful in 
any country, in any field he chooses,” Robinson told Reuters.

In July 2009, Der Spiegel published an interview with Christoph Flügge, a 
Tribunal judge. The interview was not about the process itself but he spoke 
in general about the importance of international justice and trials which aims 
to prevent future war crimes.

In addition to several interviews, several commentaries were also published, 
including comments by Vadim Trukhachev in Russia’s Pravda, and Marko Pr-



48

elec in Britain’s The Independent, who, by presenting diametrically opposing 
views, showed how the trial of Karadzic is controversial.

In a commentary published in September 2009 entitled, “Radovan Karadzic: 
Hero or criminal?”, Trukhachev discussed and answered this question by 
offering readers a glorious account of Karadzic’s accomplishments and de-
scribed him as “a poet, and righteous fighter for the equality of Serbs”.

On the other hand, in a commentary published in April 2010, Prelec, an 
expert from the International Crisis Group, said that “there is no doubt Mr. 
Karadzic bears – together with the still-missing general Ratko Mladic – heavi-
est responsibility for the murder of tens of thousands, and the terrorising and 
expulsion of over a million Bosniak and Croat civilians in Bosnia’s war.”

In November 2009, the San Francisco Chronicle published a comment by 
Jamie Rowen, a legal expert from Berkley University in the United States, in 
which she expressed her dissatisfaction with Karadzic’s “tactics of delay”.

Significant moments in the first year of the Karadzic trial came in Decem-
ber 2008 and February 2010, with the discovery of evidence material in the 
apartment of Ratko Mladic, who was at the time a fugitive but is now in cus-
tody. Der Spiegel and The Economist reported on this as did Reuters, whose 
report was taken by The New York Times.

Marlise Simmons, in an article published by Reuters and The New York 
Times, said “that 18 notebooks from General Mladic’s wartime military 
diaries” provided “some of the most compelling evidence yet of the close, 
top-level coordination of the Bosnian Serb Army and Serbia”, and pointed 
out how this evidence would have a significant impact on the Karadzic trial. 
In Der Spiegel, Renate Flottau argued that, “the diaries left no doubt that 
Mladic made a deal with Milosevic”.

It is interesting to note the reporting of the British media on Ejup Ganic’s 
arrest in London and his time in Britain, until a decision by a British court to 
refuse his extradition to Serbia. Ganic was arrested on March 1, 2010, the 
day Karadzic began presenting his introductory arguments, so certain media 
made a connection between the two events. In a commentary written by 
Sanela Jenkins in The Independent, she gave her “support to the Bosnians”, 
and describes Karadzic as a villain while Ganic is described as a victim.

The U.S. media devoted a lot of space to the alleged agreement on immunity 
from prosecution, which Karadzic claims he made with U.S. diplomat Richard 
Holbrooke. Before the trial, Karadzic often referred to this agreement under 
which, he claims, it was promised that he would not be prosecuted if he dis-
appeared from public life.

Writing about the alleged agreement, The New York Times and International 
Herald Tribune pointed out several times that Holbrooke was a “special rep-
resentative of the administration of U.S. President Barack Obama”, while 
they gave little space to the Karadzic trial.

In July 2009, the Trial Chamber ruled that an immunity agreement, even if 
it does exist, is not binding to the Tribunal because there is no evidence that 
the UN Security Council had anything to do with it. In this case, Karadzic’s 
complaint regarding the jurisdiction of the Tribunal was dismissed.



49

In the reports regarding the Tribunal’s verdict for seven former officers of 
the Republika Srpska Army charged with genocide in Srebrenica in July 
1995, The Guardian and Der Speigel mentioned Karadzic. While Der Spiegel 
described Karadzic as “the architect of the crime”, The Guardian pointed out 
that with this verdict, “it seems inconceivable that the Bosnian Serb leader 
can avoid the same fate.”

Finally in an article dated March 6, 2010 entitled, “A new threat to Bosnia: 
No bombs, but referendums”, the San Francisco Chronicle made a very in-
teresting connection. The report linked Karadzic’s opening statement at the 
trial in which he talked about “the just struggle for the Serb people”, to the 
efforts of Milorad Dodik, the current President of Republika Srpska to hold a 
referendum on this entity’s secession from Bosnia and Herzegovina. 



50

Conclusion

The majority of 161 articles published by the 23 international media outlets 
that were the subject of this analysis were published in the dailies, The New 
York Times and The Guardian. BBC, CNN and Al Jazeera also closely followed 
the trial, since they also reported on the process quite frequently and profes-
sionally during the course of the trial.

The dominant theme in the articles at the beginning of trial was the indict-
ee’s boycott and the imposition of the defence attorney Richard Harvey. This 
situation, just like the trial itself, was presented as a kind of “final test” for 
the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia, in a number of 
the analysed articles.

The reports, as we have illustrated here, showed mild forms of bias at times 
while some articles were “coloured” by personal views, which do not help 
readers make independent conclusions about the facts.

The lack of continuous monitoring of the trial was obvious, although key 
information, especially at the beginning of the trial and during the presenta-
tions of introductory arguments was conveyed to the public. In reports about 
the trial and the introductory arguments, large space was given both to the 
Office of the Prosecution and Karadzic’s Defence.

Bearing in mind that there was a break of four months between the intro-
ductory arguments of the Prosecution and the Defence, it is understandable 
why there was a relatively small number of reports in the first year of the 
Karadzic trial. However the sporadic reporting of only certain “interesting” 
statements by the witnesses and a lack of interest in the evidence presented 
in court will ultimately affect the ability of most readers to correctly under-
stand the trial and make the appropriate conclusions.

The analysis showed that after the completion of the presentation of the par-
ties’ introductory statements and the testimonies of the Prosecution’s first 
witnesses, media interest unfortunately dropped sharply. As time went on, 
the almost euphoric announcement of the trial eventually degenerated into 
sporadic coverage of “the interesting witnesses”.

Finally it should be mentioned that political influences could be seen through 
the writings of certain media. That might explain the interest of U.S. media 
outlets regarding the alleged agreement with Holbrooke and the extremely 
biased reporting of Russia’s Pravda.



51

INTERVIEW WITH RADOVAN KARADZIC

Vehicle for establishment of truth

Wartime Bosnian Serb leader Radovan Karadzic says his trial is a “vehicle for 
the establishment of truth” and if it is fair and uncovers the truth, will serve 
as a step towards reconciliation.

In an interview given to BIRN-Justice Report, Radovan Karadzic speaks 
about war crimes suspect and Hague fugitive Ratko Mladic, as well as his 
refusal to accept verdicts of American courts rendered between 1996 and 
2005 which found him guilty for crimes against civilians.

Karadzic is on trial in The Hague on charges of genocide, crimes against 
humanity and violation of the laws and customs of war between 1992 and 
1995.

The Karadzic trial started more then a year ago, and the Prosecution is cur-
rently presenting its case. Karadzic was arrested in July 2008 in Belgrade, 
after being on the run for more than a decade. 

JR: Do you feel you have adequate time to prepare for witnesses, 
considering you often ask the Trial chamber for additional time? 

I am grateful to my Trial Chamber for giving me a month to study the new 
material we recently received. The fairness of my trial has been impaired by 
the lack of time I have had to even look at the two million pages of material, 
which have been disclosed to me by the prosecution. The imbalance between 
the preparation time and resources that the prosecution has and the time 
and resources allocated to the defence is immense. As for the time I take for 
cross-examination, I apologise that the Judges have to listen to an amateur 
when they expect to hear a big orchestra, but I am doing my best to bring 
out the truth about what happened in Bosnia, and the form is suffering a bit.

JR: Are you satisfied with the resources at your disposal, such as 
investigators, legal assistants, etc?

I estimate that the resources provided to my defence are about 10 per cent 
of what the prosecution has in my case. How can I be satisfied with such 
conditions? However, I am grateful to the many law professors and law stu-
dents who have volunteered to work on my case on a pro bono basis and 
without whose help I could not survive. My investigators in the Balkans are 
helped by many friends on a pro bono basis too.



52

JR: Often during your cross-examination of witnesses you go beyond 
the scope of the Prosecution’s direct examination.  
What is the purpose of this?

I am proving my case through the testimony of the prosecution’s own wit-
nesses. The rules specifically provide for this, since it would be wasteful and 
inconvenient to require a witness to come back again during the defence 
case.

JR: Do you feel that the evidence found recently in apartments in 
Belgrade will be important in the trial?

It is too early to say; we are still studying the material. However, our prelimi-
nary analysis shows that there are many useful documents among those seized.

JR: During the pretrial period, you often talked about an agreement 
with Richard Holbrooke. However, there has been no talk about 
this issue recently. Does that mean you have abandoned this line 
of defence, or will you raise this issue again during the Defence 
evidence phase?

I have not at all abandoned my insistence that I was guaranteed by Ambas-
sador Holbrooke that I would not be prosecuted. The Trial Chamber ruled that 
this was relevant to the case and I may ask them to invite Mr. Holbrooke and 
some of his chiefs to give their versions of those events during my defence 
case. This is a big case about a big event, and many very prominent people 
must appear and testify so that we can close this page of history.

[Author’s note: this interview was conducted prior to the death of Richard 
Holbrooke, one of the drafters of the Dayton Peace Agreement, which was 
signed in December 1995 and ended the war in Bosnia and Herzegovina.]

JR: Your family has only visited you a few times. Are they facing 
financial problems, and do they receive help from the Republika 
Srpska government?

My family receives no financial support from Republika Srpska. They do not 
come often to The Hague because it is expensive.

JR: Do you believe Ratko Mladic will be arrested before long? Can 
you comment on Mladic’s prolonged flight from justice?

I do not know where General Mladic is, so I cannot know if he will be ar-
rested. I suppose he is acting different than me and is more cautious and 
less hazardous than me.

JR: How do you feel about the Prosecution recently aligning your 
indictment with that of Mladic? Is there a chance the trials will be 
connected if Mladic is arrested?

It appears that my process has now advanced too far for it to be joined with 
that of General Mladic should he be arrested.



53

JR: You often speak of truth and reconciliation of peoples, yet many 
claim if that were your motive you would not have hidden from the 
Tribunal for so long. Can you comment on this?

I was ready to come to The Hague in 1997, but I saw that the prosecution 
had no intention of fairly investigating my case and I estimated that I would 
not receive a fair trial. My trial is now a vehicle for the establishment of the 
truth and if I can have a fair trial and bring out the truth, it will be a step 
towards reconciliation. I don’t see how there can be reconciliation while the 
Muslims suspect us of acts for which we were not the perpetrators. On the 
other hand, nobody is dealing with the Serb victims and massive sufferings- 
as if there were not a single case.

The rhetoric is the same as if we hadn’t made peace. But the main ques-
tion of the truth and reconciliation is: why did we fight? For what did we 
fight? The Muslim politicians are further humiliating their own victims and 
their families by paying tribute to them as if they “defended Bosnia”. Against 
whom did they defend Bosnia? This kind of Bosnia, the Lisbon or Dayton 
kind of Bosnia was never contested by the Serbs. That was our minimum, 
a bottom line if we leave Yugoslavia, and it was proposed by the European 
Community, and finally in Dayton.

From our standpoint our fight was not in vain, although it would have been 
possible to avoid the war. From the standpoint of the “defenders’ of Bosnia, 
all of it was completely in vain, unnecessary and criminal of the greatest pro-
portions. Instead of blaming the Serbs, the creators of our tragedy, at least 
those from Bosnia and Herzegovina, should explain to the victims’ families 
why their dearest died, while we could have had what we have now without 
any victims.

That is the essence of the truth, and after that reconciliation could be pos-
sible, particularly since the Serbs and Muslims are the most similar among 
the South Slavs, if one would not like to hear that they are the same people, 
i.e. Serbs, as I believe.

JR: Between 1996 and 2005 US courts rendered several verdicts 
which find you guilty of crimes against civilians, and there have been 
several attempts to launch lawsuits to provide compensation to the 
victims.  Can you comment on this?

I don’t accept those verdicts because they were not the product of trials in 
jurisdictions where I could participate in the process. Those are a civil litiga-
tions and no conclusion on my liability could be drawn. I have no money, so 
such lawsuits are a waste of time.

The interview was published on December 20th 2010, and was con-
ducted by Denis Dzidic, a journalist with BIRN – Justice Report.





55

THE LIFE OF RADOVAN KARADZIC

Radovan Karadzic was born on June 25, 1945 in the village of Petnjica, in 
the Savnik municipality of Montenegro. He completed elementary school in 
Montenegro and then moved to Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, where 
he finished medical high school and university, and became a specialist in 
neuropsychiatric medicine. 

He worked in several Sarajevo hospitals and clinics, and for a period in 
Belgrade. In the mid-1980s, he spent 11 months in detention, charged with 
fraud, but was discharged for lack of evidence. In the late-1980s, he began 
involving himself intensively in politics in Bosnia and in 1990 participated 
in the founding of the Serbian Democratic Party, SDS, and became its first 
president.

The party joined the so-called “anti-communist coalition” with the Party of 
Democratic Action and the Croatian Democratic Union, which won Bosnia’s 
first multi-party elections in November 1990. Karadzic became notorious for 
a speech delivered in October 1991 to

Bosnia’s parliament, warning that Muslim Bosniaks faced annihilation if they 
attempted secession from Yugoslavia.

“Do not think that you will not take Bosnia and Herzegovina to hell, 
and the Muslim population towards disappearance, because the Muslim 
people cannot defend themselves if war happens here,” he said. After 
declaring the independence of the Bosnian Serb Republic of Bosnia and 
Herzegovina, later renamed Republika Srpska, on January 9, 1992, Ka-
radzic became its first president.

From December 17, 1992 to July 19, 1996, when he resigned, Karadzic was 
the sole president of Republika Srpska, and, as such, the commander of the 
Army of Republika Srpska.

The Hague tribunal prosecution raised its first indictment against the leader 
of the Bosnian Serbs on July 1995, which was expanded in November 1995 
to include charges of genocide in Srebrenica. In April 2000, the then-chief 
prosecutor, Carla Del Ponte, merged the two indictments, which had a total 
of 36 points, into one with 11 points.

Karadzic withdrew from political and public life in 1996, shortly after an in-
ternational warrant for his arrest was issued. However, he was not arrested 
until July 21, 2008 in Serbia, where it was discovered that he had been 
working as a practitioner of alternative medicine under the name of Dragan 
Dabic.



56

The Hague prosecution modified the indictment on September 22, 2008, 
adding charges for genocide in Srebrenica and ten other municipalities in 
Bosnia and Herzegovina. He is also charged with various crimes in a total 
of 27 municipalities, as well as for the terror and murder of civilians during 
the siege of Sarajevo. “From October 1991 until November 1995, Radovan 
Karadzic participated in comprehensive crimes with the goal of the perma-
nent eviction of Bosnians and Croats from the territory of Bosnia and Herze-
govina,” the indictment reads.

Prosecutors at The Hague maintain that Bosnian Serb forces under his con-
trol and command committed these grave crimes, and that he also failed to 
take any measures either to prevent such actions from occurring in the first 
place, or to punish such crimes after they had happened. 

Radovan Karadzic is married with two children and has also published five 
books of poetry and a novel.






	Blank Page
	Blank Page

